Як молодому бізнесу переїхати у безпечний регіон та не збанкрутувати

Автор:
Олег Зубченок
Як молодому бізнесу переїхати у безпечний регіон та не збанкрутувати

Експерт KSE Graduate Business School та Проєкту USAID «Економічна підтримка України» Олег Зубченок розповідає про релокацію бізнесу.

Війна змусила багатьох бізнесменів переїхати якомога далі від обстрілів. Але якщо великий бізнес зазвичай мав «план Б» на випадок евакуації та мав на це гроші, то малому та середньому бізнесу, власниками якого часто є молодь, було важче.

У листопаді експерти Київської школи економіки за сприяння Проєкту USAID «Економічна підтримка України» оприлюднять інтерактивний гайд, який допоможе малому та середньому бізнесу під час релокації. Але вже зараз можу поділитися кількома важливими моментами, які ми з колегами виявили, розробляючи цей посібник. Ми аналізували бази даних, звіти чиновників та досвід компаній, що вже переїхали. І тепер можемо сказати, що працює, а що ні.

Фото: Проєкт USAID «Економічна підтримка України» | Facebook

Планування працює

Переїзд потребує ретельного планування. Компанії, які присвятили цьому час, легше пройшли процес релокації, ніж ті, хто їхав навмання. Відсутність покрокового плану переїзду, прорахованого бюджету на переїзд у підсумку призводить до додаткових трат. Але те, що для великого бізнесу — просто збитки, для малого — банкрутство. Планування економить ваші гроші.

Складіть чек-лист для самоперевірки, щоб зробити процес переїзду організованим та виправданим:

  • Чи є у вас бюджет на переміщення та який він?
  • Чи визначили ви відповідального за релокацію співробітника?
  • Чи сформували ви перелік обладнання до переміщення, чи перевірили його стан?
  • Чи попередили ви основних клієнтів та постачальників про свій переїзд, чи переглянули контракти з постачальниками комунальних і телекомунікаційних послуг, щоб запланувати дати їхнього припинення і переоформити договори?

Це тільки частина питань, які ви можете собі поставити.

Не всі безпечні регіони підійдуть

Найчастіше компанії їдуть у Львівську та Закарпатську область. Ймовірно, з міркувань безпеки. Але через таку популярність вартість оренди нерухомості у цих регіонах зашкалює. Можливо, саме ваш бізнес може відчувати себе комфортно й у менш «розкрученому» Луцьку або Рівному! А оренда може виявитися вдвічі нижчою, ніж у більш популярних для переїзду західних регіонах.

Бажано вивчати потенційні регіони для переїзду не тільки онлайн, а й самому виїхати на розвідку (або доручити це співробітнику). Може виявитися, що у віддалено обраному вами регіоні є сильні ваші конкуренти. Або що там не вистачає фахівців, які потрібні на вашому виробництві. Якщо помилитися з регіоном, то в найкращому разі доведеться мати збитки та переїжджати знов. У найгіршому — закриватися.

Фото: Yehor Milohrodskyi | Unsplash

Як обрати регіон?

  • Подивитися сайти нерухомості, порівняти ціни.
  • Зідзвонитися з представниками Об’єднаних територіальних громад (ОТГ).
  • З'їздити або відправити компетентного співробітника у відрядження для перевірки інформації про вільні приміщення.
  • Детально дослідити район, де планується розміщення потужностей, найближчих об'єктів інфраструктури через гуґл-карти.
  • Дослідити конкурентів у новому регіоні.
  • Попросити фото та відео об’єктів, які пропонуються до оренди, у місцевої влади/ОТГ.

Старі бізнес-моделі не працюватимуть

Якщо ви думаєте, що переїхати — єдина задача, щоб відновити роботу компанії, то це не так. На новому місці на вас чекають нові конкуренти, нові постачальники та нові клієнти. Можливо, доведеться коригувати ціни на свої послуги, змінювати рекламні матеріали або запускати нові продукти.

Але є і хороші новини. У кризові часи навіть затяті конкуренти можуть виявитися найкращими партнерами. Можливо, десь можна буде об’єднати потужності, з кимось поділитися клієнтами, а з кимось у колаборації зайти у новий регіон.

Серед корисних для малого та середнього бізнесу ініціатив ще раджу новий маркетплейс «Зроблено з хоробрістю» (Made with Bravery) для просування за кордоном товарів українських виробників. Будь-який український виробник може долучитися.

І друга корисна платформа leverist.de дозволяє українським компаніям знаходити нових покупців, постачальників та бізнес-партнерів у Німеччині та інших країнах ЄС.

Легкого переїзду та великого розвитку!

Фото: Hannah Busing | Unsplash