Шкільна програма тимчасово окупованих територій: виховання дітей за російськими стандартами

Шкільна програма тимчасово окупованих територій: виховання дітей за російськими стандартами

Освіта на тимчасово окупованих територіях формує викривлене сприйняття російської збройної агресії та нав’язує школярам «патріотизм» до РФ. Яким чином Росія просуває подібну риторику в окупованих школах Криму, Донецької, Луганської, Запорізької, Харківської та Херсонської областей — читайте у матеріалі.

Центр громадянської просвіти «Альменда» щомісяця випускає моніторингові огляди щодо ситуації з освітою на тимчасово окупованих територіях; актуальну інформацію шукайте на їхньому сайті.

Перехід від української програми до російської 

У 2022 році на тимчасово окупованих територіях росіяни готуються викладати російську програму; незгодних освітян же залякують чи викрадають, а українські підручники вилучають. Зокрема, представниця Центру громадянської просвіти «Альменда» Марія Суляліна розповіла, що під час вивезення книг зі шкіл Мелітополя, РФ запевняла, що українська влада нібито використовує підручники з історії для підготовки молоді до війни з Росією. 

«Ми бачимо на нещодавно окупованих територіях використання “кримського сценарію”. Освіта відразу інтегрується в загальноросійську систему», — зазначила Суляліна та додала, що в тимчасово окупованих районах Донеччини та Луганщин впроваджували «гібридний варіант». 

Це підтвердив 15-річний учень з тимчасово окупованого Новоазовська, ім’я якого не називаємо для безпеки. За його словами, перехід на російські стандарти після окупації Донеччини у 2014 році був поступовим. Кілька років після початку війни українську мову ще викладали як другорядний предмет, а на «Радной літєратурє» вивчали письменників регіону. 

«Загальноосвітні школи» виправдовують збройну агресію РФ 

З 2014 року програма тимчасово непідконтрольних Україні територій орієнтується на предмети соціогуманітарного циклу, зокрема історію та суспільствознавство. У школах Донеччини викладають «Урок гражданствєнності», де розповідають про «історію» незаконного збройного формування, його символіку, «традиції», ватажків та проросійський вектор розвитку.

 «Саме на цьому уроці проводилася сильна ідеологічна робота… А дітей з іншою позицією не те, щоб принижували, — намагалися “заглушити” на фоні тих, хто підтримує окупацію», — ділиться учень новоазовської школи. 

Попри те, що НЗФ «л/днр» заявляють про нібито незалежність від РФ, в тимчасово окупованих районах Донеччини та Луганщини навчання відбувається за російськими підручниками. 

Для «патріотичного виховання» Росія випустила «Азбуку Херсона» з триколором на обкладинці після окупації міста. Книгу створили за аналогією «Азбуки Донбасу», де на обкладинці прапор незаконного збройного формування «днр», в книзі ілюстрації Кремля і російського кокошника, а РФ — «батьківщина». Окрім того, надрукували звернення ватажка тимчасово окупованої Донецької області Дєніса Пушиліна. 

До початку нового навчального року на тимчасово окупованій Луганщині росіяни підготували псевдоісторичний урок «Моя історія». Структурний план заняття відтворює наративи російських ідеологів, які суперечать історичним фактам. Росію називають «серцевинною Землі»; кажуть про «триєдиний народ», до якого нібито належать росіяни, українці та білоруси; запевняють, що Україну «придумав» Ленін, а українська мова «нав'язувалася» насильно. 

Не обійшлося без згадок про «бандерівців», а також США, ЄС та НАТО, які нібито сприяли перетворенню України на «антиросію». Ба більше, через ці матеріали школярів намагаються переконати, що російські міста Стара Ладога та Новгород, які виникли на початку Х століття та у 1478 році відповідно, старші за Київ (заснували у 482 році).

Добровільно-примусова позашкільна діяльність 

Різноманітні проросійські заходи, акції та ініціативи стали невіднятною частиною шкільного життя українців з тимчасово окупованих територій.

«Всі ці заходи з нагоди святкування “Дня перемоги”, “Дня захисника вітчизни”, “Дні звільнення міст від нацистів” [йдеться про контекст Другої Світової, — прим. ред.] — мають сильний вплив на свідомість дітей», — каже Марія Суляліна. 

Навесні 2022 року в тимчасово окупованому Криму учнів початкової школи долучали до акцій «напиши листа солдату» та організовували зустрічі з російськими військовими, які беруть участь у війні проти України. У Мелітополі з нагоди дня російської писемності 6 червня дітей змусили писати диктант російською. 

Проте із закінченням навчального року кількість подібних заходів зменшилась. Влітку робота з дітьми була націлена на «виховання поваги та гордості за Росію, формування основ патріотизму та підтримки інтересів РФ у світі». 

За словами школяра з Новоазовська, для депортованих з Маріуполя дітей організували літню школу, де навчали російської  мови, історії, літератури, а також розповідали про війну. Так росіяни намагаються виправдати збройну агресію, а деколи заручитися підтримкою, сформувавши «правильний» погляд на російсько-українські відносини. 

Адміністрація та викладачі навчальних закладів схиляють учнів до участі у різноманітних заходах, а також просувають ідею членства у військово-патріотичних рухах на кшталт «Юнармії». Більше про Юнармію читайте у матеріалі.  

По суті, ці заходи спрямовані не лише на знищення української ідентичності у дітей, а й на пропаганду служби в збройних силах РФ та формування образу ворога з України

Хоч такі організації і націлені на меншу кількість дітей, ніж формальна освіта, проте мають сильніший ідеологічний вплив.

Як Україна протидіє російському впливу та підтримує дітей з тимчасово окупованих територій? 

У 2021 році тодішній міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексій Резніков ініціював розгляд програми «Про забезпечення стабільного українського мовлення на тимчасово окуповані та прикордонні території України». Після слухань щодо програми Комітет Верховної Ради з питань гуманітарної та інформаційної політики погодився, що Україна має боротися за «мізки» і «душі» українців на окупованих територіях, у тому числі за молодь, яка виростає в інформаційній ізоляції. 

Хоч в Україні вже діяли освітні центри «Крим-Україна» та «Донбас-Україна», які допомагали молоді вступати в українські заклади вищої освіти за спрощеною процедурою, у 2021 році Мінреінтеграції започаткувало підготовчі курси для абітурієнтів, які змогли покинути тимчасово окуповані території Донеччини, Луганщини та Криму. Окрім навчання, учасники відвідували заходи психологічного, культурно-освітнього та спортивного спрямування. Через повномасштабне вторгнення їх не проводили. 

З 5 вересня 2022 року українська онлайн-школа «SchoolToGo» безплатно запрацювала для учнів з тимчасово окупованих територій. Там також можна отримати психологічну підтримку. А для випускників шкіл цьогоріч знову діяла спрощена система вступу до вищих навчальних закладів: охочі мали пройти усну співбесіду. 

Поза тим, громадські організації також сприяють реінтеграції дітей з тимчасово окупованих територій в українське суспільство. Так, Центр громадянської просвіти «Альменда» організував кіноклуби Docudays UA для дітей та батьків. Раніше  у співпраці з Міносвіти громадська правозахисна організація провела єдині уроки на День початку кримського спротиву та День пам’яті жертв депортації кримськотатарського народу. 

В «Альменді» вважають, що роботи, спрямованої на перешкоджання впливу пропаганди на дітей з тимчасово окупованих територій, недостатньо через недооцінку ролі освіти у формуванні дітей.

«Освіта все ще сприймається несерйозно. “Юнармія”, про яку ми говорили на міжнародному рівні ще у 2015 році, була внесена лише в 7-й пакет санкцій ЄС. А персональні санкції щодо осіб, які відповідальні за мілітаризацію дітей, все ще не прийняті. РФ використовує освіту як інструмент підготовки населення до війни, виправдання воєнних злочинів і знищення української ідентичності», — каже Марія Суляліна.