Що дивитися дітям? Дитячий контент: YouTube та кіно

Що дивитися дітям? Дитячий контент: YouTube та кіно

65 зі 100 найпопулярніших українських YouTube-каналів призначені для дітей і підлітків, йдеться в дослідженні Інституту масової інформації. Лише 18 із них українською мовою, однак є і ті, що поширюють вигідні Росії меседжі.

Тому кінофестиваль «Молодість» пробує поговорити з молодим поколінням мовою кіно та зрозуміти напрямок їхнього мислення через кіно.

Про те, чому українська «Маша та Ведмідь» поширює російську пропаганду, наскільки ніша дитячого контенту в YouTube все ще не заповнена та які фільми хочуть бачити діти частіше — читайте в матеріалі.

Дитячий YouTube

Станом на серпень 2023 року українськомовний YouTube-канал «Маша і Ведмідь» має понад 13 мільйонів підписників. Посідає п’яте місце в рейтингу найпопулярніших в Україні YouTube-каналів. Щомісяця цей канал переглядають майже 55 млн дітей. Проте що вони можуть отримати з цього мультику?

У роликах просувається традиційна російська культура: наприклад, Маша одягнена в російське народне вбрання, герої п’ють чай із самоварів, а ведмідь ностальгує за СРСР.

У 2018 році The Times випустили матеріал, у якому назвали мультфільм «Маша і Ведмідь» пропагандою Кремля. Професор Ентоні Гліс з Університету Букінгема, сказав: «Маша злюща та вельми неприємна, але й відважна. В одному з епізодів дівчинка, одягнена в кашкет радянського прикордонника, охороняє морквяну грядку від “загарбників”».

Фінська газета «Helsingin Sanomat» процитувала викладача Школи комунікації Талліннського університету Прійта Хобемагі, який стверджував, що ведмідь символізує Росію та покликаний замінити негативний образ країни на позитивний у дитячій свідомості.

Які альтернативи? Наприклад, дитячий американський телеканал «Nickelodeon» завершив перехід на українську. Серед пропозицій: «Губка Боб Квадратні Штани», «Щенячий патруль», «Небезпечний Генрі», «Небезпечний загін», «Нейт Всемогутній», «Касаґрандес» тощо.

Також Національна рада з питань телебачення і радіомовлення зібрала добірку популярних українських YouTube-каналів за рекомендацією Олени Зеленської:

  • «Книга-мандрівка. Україна» — український мультсеріал. Його герої — всесвітньо відомі українці з різних століть і періодів історії.
  • «Казкарик» — казки в аудіоформаті.
  • «Каю український» — пригоди хлопчика Каю.
  • «Цікава наука» — науково-популярні та освітні відео на різні наукові теми з фізики, астрономії, біології, географії та математики.

Як щодо кіно? 

У межах фестивалю «Молодість» відбулася й програма для дітей «Teen Screan».

«”Teen Screen” для мене — особливий захід, щоб побачити фільми, які спеціально створили для таких, як я, для моїх друзів. Цікаво впливати на український кінематограф», — каже Маруся Батрак, 15-річна учениця Русанівського ліцею в Києві.

Здебільшого у фільмах цієї категорії порушують проблеми взаємин батьків і дітей. Також говорять про пізнання світу, дружбу та перше кохання.

«У фільмі часто висвітлюють проблеми, які характерні для дітей, але дорослі їх рідко помічають. Одна з тих, що мені була близька, — це шлях дівчинки до своєї мети та мрії. В іншому фільмі зобразили втрату рідних для дитини. Ця тема не поширена, але важлива», — говорить 14-річна Олександра Станіславська.

На думку 14-річної Вікторії Красуцької, дітям важливо дивитися фільми, де порушують проблеми, які їм близькі. Це допоможе зрозуміти, що питання є і покаже, як їх можна вирішувати.

Діти — це теж аудиторія, яка потребує свого контенту. Їм треба розвиватися, пізнавати світ. Це не лише про книжки, але і про візуальне наповнення інфопростору. Я рада, що розвивається дитячий кінематограф,

— каже Маруся Батрак.

За словами Дениса Васько, якість дитячого контенту не завжди висока. Він вважає, що найбільше якісних відео не вистачає на YouTube Kids, оскільки діти дивляться його найбільше.

Не вистачає дитячих фільмів із дорослими та політичними мотивами. Тоді це буде щось нове для дітей, а батькам буде не так нудно під час перегляду в кіно. Такі фільми можуть об’єднувати сім’ї — всі члени родини будуть задоволені в кінотеатрах,

— зауважує Денис Васько.

Олександра Станіславська вважає, що не вистачає інформаційного та пізнавального контенту, бо часто дитячі відео — це щось розважальне. За її словами, саме інформаційні програми, фільми, проєкти можуть допомогти дитині у формуванні індивідуальності та власної унікальності.

Хочу, щоб український дитячий медіапростір розвивався якомога більше, щоб дітям приділяли увагу при створенні будь-якого виду контенту. Важливо пам’ятати, що це майбутнє і його потрібно виховувати,

— говорить Маруся Батрак.