Прекрасні «Бідолашні створіння»: рецензія-розбір одного з найкращих фільмів 2023 року

Автор:
Станіслав Тарасенко
Прекрасні «Бідолашні створіння»: рецензія-розбір одного з найкращих фільмів 2023 року

З 18 січня в українському прокаті стартував великий торішній фестивальний хіт — «Бідолашні створіння» Йоргоса Лантімоса, зухвала і бунтарська стимпанкова чорна комедія (між іншим, неймовірно смішна!) про жіночу емансипацію, гуманізм і соціалізм. 

Картина з неймовірним успіхом пройшла на Венеціанському кінофестивалі, вигравши «Золотого лева», після чого її нагородили двома «Золотими глобусами» у категоріях «Найкращий фільм (мюзикл/комедія)» і «Найкраща акторка». Попереду у «Бідолашніх створінь» — як усі розуміють — обов'язкові «Оскари». Переважна більшість критиків схилилася перед фільмом Лантімоса, внісши його до списку «найбільш значущих кінострічок 2023 року». 

Чому «Бідолашні створіння» обов'язкові до перегляду, чим по-справжньому смілива ця картина і що вона намагається нам донести — читайте в рецензії.

Феноменальний творчий успіх Йоргоса Лантімоса — прямий наслідок таланту режисера та його рідкісної (особливо за сучасними стандартами) сміливості: художньої, естетичної та оповідальної. Лантімос у своїх роботах продовжує складну «інтелектуальну поезію» Стенлі Кубрика, Міхаеля Ганеке, Ларса фон Трієра, Девіда Лінча та Луїса Бунюеля. 

Його стиль, що об'єднує у собі названих режисерів — це постмодернізм, чорний гумор, епатаж, гротеск та абсурд. 

Лантімос вміє розбурхувати та приголомшувати свою аудиторію, здувати пил зі звичних суспільних цінностей; він противник так званого «комфортного передбачуваного кіно» — фільми режисера у всьому радикально розгнуздані. 

Лантімос постійно виходить за допустимі межі моралі, соціальних норм, правил гарного тону, але головне — наших очікувань. Буквально всі його попередні фільми — «Ікло», «Альпи», «Лобстер», «Вбивство священного оленя», «Фаворитка» — ставали арт-хітами. Він безкомпромісний художник, який з позиції цинізму та нігілізму послідовно препарує суспільство, оголюючи та висміюючи його (зрідка) найкращі та (набагато частіше) найгірші сторони.

«Бідолашні створіння» — логічне продовження «Фаворитки» (2018) Лантімоса. Обидва фільми (альтернативно)історичні та костюмовані, обидва викликають гомеричний регіт у залі, обидва шокують аудиторію, в обох знімається нинішня муза Лантімоса Емма Стоун (яка також з'явиться і в наступній роботі автора). 

В основі «Бідолашних створінь» — однойменний роман-переосмислення «Франкенштейна», написаний титулованим шотландським письменником Аласдером Греєм (1934-2019). Лантімос, який прочитав книгу, встиг зустрітися з Греєм до його смерті і навіть прогулятися разом із ним по Глазго.

За сюжетом фільму, який розгортається в альтернативній реальності вікторіанського Лондона, екстравагантний вчений Годвін «Год»/«Бог» Бакстер (Віллем Дефо) повертає до життя вагітну незнайомку-самогубцю, пересаджуючи їй мозок її ж ненародженої дитини. 

«Нова людина» отримує ім'я Белла (Емма Стоун), швидко вчиться і пізнає світ. Не бажаючи залишатись замкненою у чотирьох стінах, Белла втікає з вкрай сумнівним бухгалтером Дунканом (Марк Руффало). У своїй незвичайній подорожі країнами і морями вона розкриває для себе всі можливі сторони людського життя: від статевого акту до інтелектуальної бесіди, від ненажерства до злиднів, від жорстокості до співчуття.

«Бідолашні створіння» — чудернацька одіссея форми та змісту. 

У фільмі Лантімоса однаково вигадлива як подача, так і оповідальна частина. Чорно-білі кадри змінюються соковитими кольорами, «риб'яче око» — широкими панорамами, какофонія фортепіанних звуків — крижаною тишею, а кожна нова локація фільму — окремий розділ, etc. 

Стимпанковий світ «Бідолашних створінь» — напрочуд багатий на уяву всесвіт парових машин з кінськими головами та захмарними фунікулерами. Костюми, інтер'єри, пейзаж, колір і світло — все це окремі персонажі стрічки, над якими Йоргос Лантімос всерйоз поламав голову. Глядач щиро вірить у достовірність фантастичної епохи Белли — і вже одне це робить «Бідолашних створінь» винятковим витвором мистецтва.

«Бідолашні створіння» — фільм про емансипацію і здобуття незалежності у всіх можливих сенсах цього слова. 

Белла, послідовно вивчаючи і розуміючи себе, пізнаючи власне тіло і свідомість, поступово еволюціонує з овоча в особистість, з «наукового експерименту» у «соціально-суб'єктний конструкт». На прикладі Белли «Бідолашні створіння» демонструють сходження Homo Sapiens Sapiens від своєї найпримітивнішої форми до вільнодумного індивіда. 

«Жінка, яка продирається шляхом свободи» — ось найвдаліша характеристика Белли у стрічці. Причому саме прямий життєвий досвід, а не марна та порожня філософія, яку зневажає цинічний товариш Белли на пароплаві, приводить головну героїню до розуміння людського світоустрою. 

Соціальна несправедливість і повсюдне приниження жінки перетворюють Беллу на соціалістку і феміністку (а ще в якомусь сенсі і на циніка). Більше її не обмежити. Більше її не обдурити. У фіналі Белла знаходить абсолютну свободу — соціальну, любовну, моральну, інтелектуальну, etc., щоб розпоряджатися нею на власний розсуд. Тепер вона вже не жертва хірурга, але сама — хірург.

Сама ж по собі подорож Белли світом — це наочна метафора людського життя, нашого дорослішання від дитячого розуму до розуму повнолітнього громадянина. Різниця між підлітково-романтичною Беллою, яка мріє роздати всі гроші світу всім його біднякам, і Беллою, яка оселилася в публічному домі, вільно розпоряджаючись своїм тілом (читай — засобом виробництва) суто заради заробітку — величезна. 

Лантімос, як і всякий «радикальний режисер», захоплено вдивляється у життя у всіх його проявах: і найкращих (прощення), і найогидніших (блювотиння). Причому цей підхід не можна вважати ні моральним, ні аморальним — Лантімос просто всеприймає життя, він бореться за чесність. І Белла також стає чесною — насамперед із самою собою.

Тож «Бідолашних створінь» варто називати навіть не феміністичною картиною, а радше загальнолюдською. 

Проблеми Белли не визначаються виключно її статтю і статусом — слід дивитися ширше. Понівечене людство (у випадку з персонажем Віллема Дефо, доктором «Богом» — буквально) виглядає безнадійним і потребує еволюції (типове переконання для вікторіанської епохи). 

З вірою у зцілення людини, з правом на свободу і з гідністю у серці, Белла входить у свідоме доросле життя. І хоч би якою страшною у деяких своїх проявах не була її подорож, все-таки отриманий від неї досвід — безцінний. А ще, за словами доктора «Бога», «вкрай цікавий». Як і сам фільм Лантімоса.