Некролог Метью Перрі: щоб не плакати, я сміявся

Автор:
Станіслав Тарасенко
Некролог Метью Перрі: щоб не плакати, я сміявся

28 жовтня не стало народного улюбленця Метью Перрі (1969-2023) — американо-канадського актора, який найбільше прославився майже ідентичними ролями офісного працівника Чендлера Бінґа у культовому ситкомі «Друзі» (1994-2004) і стоматолога Ніколаса «Оза» Озеранскі  у дилогії «Дев'ять ярдів» (2000, 2004). 

Проживши непросте життя, понівечене всесвітньою славою, алкоголем і наркотиками, Метью Перрі дивним чином зжився зі своїми персонажами, ставши символом нерівної і глибоко трагічної боротьби людини зі своїми психологічними проблемами та згубними спокусами.

Власне, рідко коли трагедія і комедія — як в реальності, так і в кіно — перепліталися б настільки тісно. Перрі роками приймав наркотики і роками намагався позбутись залежності від них. Йому катастрофічно не щастило у повнометражному кіно — більшість комедійних стрічок за його участі («Майже герої», «Танго втрьох», «Шахраї», «Десять ярдів» etc) провалювались в прокаті — і лише кілька з них, на кшталт «Дев'яти ярдів» (2000) та «17 знову» (2009) зривали куш. 

Перрі — і в цьому полягає відомий парадокс серіальних акторів, що прославилися однією гучною роллю — виявився в'язнем культового персонажа Чендлера Бінґа: невпевненого у собі, пригніченого дотепника, який бореться зі своїми демонами за допомогою іронічно-сатиричного гумору. Всі інші учасники «Друзів» теж через це пройшли, теж виявились заручниками зіграних ними телегероїв — і лише одній тільки Дженніфер Еністон повною мірою вдалося позбавитись ярма своєї Рейчел, пробившись у вищу лігу самостійних комедійно-драматичних акторів. 

І хоча подібна історія стара як світ — адже актори регулярно ламаються під непомірною вагою великих гонорарів і великої популярності — проте у випадку з Метью Перрі вона особливо показова, адже його персонаж Чендлер Бінґ так само міг би закінчити свої дні у глибокій депресії.

І ось тут необхідно сказати найважливіше. 

Образ Чендлера Бінґа, втілений Метью Перрі у «Друзях», приваблював і продовжує приваблювати сучасних глядачів своєю унікальною психологічною глибиною. 

Чендлер — це ніби перебільшена версія кіногероїв Вуді Аллена, теж розумних і невротичних. Тільки от Чендлер куди ближче до народу, ніж завзяті алленівські інтелектуали — в ньому легко розпізнати ті риси свого характеру, які постійно завдають нам «неприємностей». 

У Чендлера все «занадто»: занадто багато переживань, занадто багато рефлексії, занадто багато фобій etc. Він, нещасний, метушиться по життю від істерики до істерики — і його нескінченні метання, звичайно, вкрай смішні та кумедні. 

Але вони також дарують глядачам певне емоційно-психологічне розслаблення, своєрідний катарсис. І, власне, саме в цьому вся суть! 

Трагікомічність персонажа Чендлера Бінґа полягає у тому, що він, завдяки своїй м'якотілості і травмованості, оголений перед навколишнім світом.

Важко не любити Чендлера, приреченого на стусани зі всіх сторін з приводу і без, коли він виглядає настільки незахищеним і вразливим, коли він буквально напрошується на співчуття і милосердя. Такому «приреченому герою» важко не співчувати, адже його слабкості та страхи, що тягнуть Чендлера на дно, дозволяють глядачеві відчути свою спорідненість із героєм. 

Якоюсь мірою — або хоча б у певний момент свого життя — ми всі уподібнюємося Чендлеру.

Однак попри всесвітній екзистенційний жах, перед яким Чендлер тремтить і який безперечно його поглине, герой знаходить у собі сили зухвало сміятись і жартувати в обличчя небезпеці. І в цьому — велика хоробрість Чендлера / Метью, за це ми теж дуже і дуже його любимо. 

Він — трикстер і блазень, який здатен сказати правду і який не боїться... боятися. 

Саме таким і був внесок Метью Перрі у світову комедію.

Матеріали, опубліковані у розділі «Колонки», представляють думку автора чи авторки та можуть не співпадати з думкою редакції онлайн-медіа «Свідомі».