«Нам треба шукати нових власних героїв. І один з них — Назарій Яремчук»: Максим Сердюк та Марія Яремчук про фільм «Яремчук: Незрівнянний світ краси»
Перемога на конкурсі «Пісня-71» з «Червоною рутою», виступи в Чорнобилі після аварії на ЧАЕС та стосунки з сім’єю — ці спогади про українську попзірку Назарія Яремчука зібрали режисер Артем Григорян та продюсери Марія Яремчук і Максим Сердюк.
Прем'єра стрічки «Яремчук: Незрівнянний світ краси» відбулася 23 червня 2024 року на фестивалі глядацького кіно «Миколайчук OPEN» у місті Чернівці. На ньому стрічка стала фільмом-закриттям. В український прокат документальна картина вийшла 8 серпня 2024 року, а згодом стала найкасовішою в Україні.
Від 11 вересня стрічка доступна на Netflix, а з 12 вересня — на «Київстар ТБ».
Свідомі поспілкувалися з продюсером й співзасновником студії «KNIFE! Films» Максимом Сердюком та співавторкою стрічки Марією Яремчук про знімання фільму, постать Назарія Яремчука та героя для наступної стрічки.
Послухати матеріал:
Від «Спалаху» до «Яремчук: Незрівнянний світ краси»
«Яремчук: Незрівнянний світ краси» — не перша робота Артема Григоряна та Максима Сердюка про українську попкультуру. Їхнім дебютом став документальний серіал «Спалах». Він складається з 10 серій, кожна з яких розкриває теми культури: від феномену української попмузики та кліпмейкінгу до кіно, комедії, стрит-арту та локальних брендів одягу.
Після успіху «Спалаху» до Артема та Максима з пропозиціями співпраці звернулися багато організацій. Однак вони відмовились майже від всіх проєктів, окрім двох. Врешті, Григорян та Сердюк зупинилися на пропозиції Марії Яремчук зняти фільм про її батька Назарія Яремчука. Вона зазначила, що серіал «Спалах» став чи не першим прикладом якісної української попдокументалістики, тому вона звернулась із пропозицією саме до KNIFE! Films.
Однак ще під час роботи над «Спалахом» Артем часто слухав пісні Назарія Яремчука. Створюючи випуск про новий український фольк, режисер додавав багато робіт Яремчука, бо помітив, як той відрізняється від тогочасної сцени. Одного разу Артем показав Максиму кліп «Стожари» зі словами «Подивись на його харизму».
Пам'ятаю, ми їздили Карпатами, слухали “Квітку-розмарію” Назарія Яремчука, а буквально за пару місяців Марія Яремчук запропонувала разом створити фільм,
— пригадує Максим Сердюк.
Команда почала працювати над документальним фільмом влітку 2021 року. Тоді стрічку про Яремчука почали розробляти паралельно з «Історіями українського IT» — першим документальним фільмом про становлення української IT-індустрії, який вийшов у лютому 2023 року.
Марія Яремчук каже, що хотіла привернути увагу громадськості до постаті Назарія Яремчука та цілого пласта української культури, тому що згадок та відсилань до цієї епохи в медіапросторі було катастрофічно мало.
Я росла в сприйнятті тата скоріше як артиста, але мене завжди більше цікавив земний, рідний та домашній тато. Діти люблять своїх батьків безвідносно до професій, це безумовно. І так, фільм став своєрідним інструментом для вивчення такого тата,
— додає Марія Яремчук.
Причини популярності фільму «Яремчук: Незрівнянний світ краси» та промокампанія стрічки
Після десятого прокатного тижня бокс-офіс фільму «Яремчук: Незрівнянний світ краси» склав понад 15 мільйонів 240 тисяч гривень. Глядачі придбали 99 150 квитків.
Окрім того, автори проводили некомерційні покази. У День Незалежності в Шевченківському гаю у Львові стрічку переглянули близько тисячі людей. А на 50-річчя Будинку кіно у Києві фільм показали для 700 глядачів.
Максим виокремив декілька причин популярності стрічки за відгуками глядачів. По-перше, фігура Яремчука не була інтегрована в сучасну українську попкультуру. Автори фільму поставили собі за мету інтегрувати його в сучасність. Щоб Назарія слухали, обговорювали й згадували не лише в роковини смерті, день народження або інші окремі дати.
Глядачі також зазначали, що фільм вийшов емоційним. Оскільки студія KNIFE! Films знімає попдокументальні стрічки, то базується на канонах художнього кіно, а не фестивального або журналістського. Оповідь фільму створена так, щоб викликати емоції, аби кожен глядач, який не цікавиться темою стрічки, все одно зрозумів її.
Третя причина актуальності наративів фільму «Яремчук: Незрівнянний світ краси» — поєднання контекстів. Команда фільму показала не тільки життя Назарія Яремчука як першої української попзірки, а й історію України через його призму. Артем Григорян порівнював фільм про Яремчука зі стрічкою «Форрест Ґамп» [фільм 1994 року режисера Роберта Земекіса — ред.], адже Назарій Яремчук теж був очевидцем визначних подій в історії країни й впливав або безпосередньо на ці події, або на людей.
Цей проєкт важливий також через деколонізацію, яка зараз триває. Нам треба шукати нових власних героїв. І один з цих героїв — навіть супергероїв — Назарій Яремчук,
— додає Максим Сердюк.
Окрім того, глядачі відзначили новий підхід до створення фільмів: легкий, доступний для широкої аудиторії та втілений за канонами західної попдокументалістики. У відгуках вони зазначали, що в Україні такого кіно ще не було або його дуже мало.
«Популярність стрічки, як на мене, є закономірною. Сьогодні попит на вивчення своєї історії надзвичайно високий, а фільм “Яремчук: Незрівнянний світ краси” задовольняє цей запит українського глядача. І в першу чергу, звісно, постать самого Яремчука, магнетизм його особистості й талант», — говорить Марія Яремчук.
Також команда фільму створила ефективну промокампанію. Спершу випустили трейлер стрічки, який зібрав на різних майданчиках декілька мільйонів переглядів. Згодом вони співпрацювали з закладами по всій Україні, які вмикали пісні Яремчука у себе та розміщували постери стрічки в соцмережах. До першої хвилі акції долучилися 60 закладів, за декілька днів ще понад 100 закладів. Пізніше доєднувалися інші заклади.
Я вирішив не оголошувати випуск фільму неочікувано, а зробити таку акцію завчасно. Зробити класний продукт — це одна справа, потім важливо його донести глядачу й постійно комунікувати: запартнеритися з організаціями, давати інтерв'ю, створювати креативні події,
— говорить Максим Сердюк.
Процес створення фільму, щоденники та незрівнянний світ краси Назарія Яремчука
Спершу автори визначили мету фільму — інтегрувати Назарія Яремчука в сучасну культуру, аби люди надихалися його життям і творчим доробком. Паралельно із фільмуванням стрічки Марія Яремчук створювала альбом каверів, щоб переосмислити творчість Назарія. Потім команда перейшла до препродакшену: розробляла список героїв, узгоджувала місця знімання, писала попередній сценарій.
Наступний крок — фільмування. Найдовшим був монтаж, поділений на декілька етапів: написання музики, корекція звуку, візуальні ефекти та застосування штучного інтелекту. Автори фільму шукали шляхи, щоб відтворити голос Назарія Яремчука для озвучки щоденників.
«Щоденники містять унікальні фрази, притаманні тим чи іншим періодам життя Яремчука. Нам не вистачало Назарія як героя фільму. Звісно, було б дивно, якби його щоденники озвучив диктор. Це були думки Яремчука, які ми навіть не редагували. Таким чином ми прагнули ніби наблизити глядача до Назарія за допомогою його голосу», — зазначає Максим Сердюк.
На початку роботи Марія Яремчук надала команді архівні матеріали, з яких Марія, режисер Артем Григорян та сценарист Ярослав Коротков відбирали кадри для фільму. Також автори стрічки збирали інформацію у державних архівах.
Моїм особистим відкриттям стали деякі відео з домашнього архіву. Вони завжди були вдома, але я дивним чином їх не знаходила раніше. Наприклад, кадри, які є у фільмі, де тато фотографує мене маленьку. Для мене такі знахідки безцінні,
— говорить Марія Яремчук.
Хронометраж оригінального фільму — дві години п’ять хвилин. Ще майже 40 хвилин команда вирізала, адже хотіла зробити стрічку динамічнішою. Щоб люди не вимикали фільм від нудьги, коли дивитимуться вдома, і щоб його взяли в прокат кінотеатри. Адже що довша стрічка, то складніше її помістити в кінотеатральний розклад. Марія Яремчук думає, що одного дня світ побачить режисерську версію фільму.
«Відкриттям фільму для мене стало все. Назарій Яремчук — неймовірна людина. Я відкрив для себе і внутрішній світ Назарія, і творчий доробок, і його ставлення до людей, і ставлення людей до нього, до країни, до всього навколо. Для мене справді відкрився його незрівнянний світ краси», — зазначає Максим Сердюк.
Виступи Назарія Яремчука в Афганістані та значення музики для військових під час російсько-української війни
У фільмі «Яремчук: Незрівнянний світ краси» друзі співака розповідають про його поїздки до Афганістану та виступи перед ліквідаторами аварії на ЧАЕС. Назарій Яремчук був одним з небагатьох артистів, який виступав в Чорнобилі кілька разів поспіль.
Згодом «Смерічці», як і багатьом іншим музикантам у СРСР, наказали поїхати до Афганістану підтримати радянських військових. Василь Кошман, який керував «Смерічкою» у 1987-1988 роках, пригадує, як після концерту до Яремчука підходили солдати й дякували, «бо з його піснями вони ніби дві години побували вдома».
Рефлексуючи про значення музики для військових під час російсько-української війни, Максим Сердюк зазначає, що музика як форма мистецтва лікує.
«Кожна людина, яка доторкається до мистецтва, щось так чи інакше відчуває. Коли військові приходять на виступи артистів, можливо, це допомагає їм на певний час абстрагуватися від подій», — говорить Максим Сердюк.
«Стосовно громадянської позиції Яремчука, то безумовно він відчував запит свого слухача, надихав та підіймав дух українців. Не маю жодного сумніву, що він обовʼязково виступав би для наших військових сьогодні, якби був живим. Він вірив в нашу країну», — зазначає Марія Яремчук.
У фільмі не взяли участь Софія Ротару, Василь Зінкевич та сини Назарія Яремчука
Команда стрічки поговорила із друзями та колегами Назарія. Проте одного з учасників ВІА «Смерічки» — Василя Зінкевича, який багато років виступав з Яремчуком, у фільмі немає.
Зінкевич декілька разів телефоном спілкувався з командою фільму та ділився спогадами. Однак він постійно переносив зустріч, яка врешті так і не відбулась.
Узяти участь у фільмі запрошували також співачку Софію Ротару, яка разом з Зінкевичем та Яремчуком знялась в мюзиклі «Червона рута» у 1971 році. Яремчук і Ротару одними з перших почали виконувати пісні Володимира Івасюка. Співачка відмовилась брати участь у створенні фільму, не пояснивши причину.
Синів Назарія Яремчука, Дмитра й Назарія, у фільмі теж немає. Вони відмовилися долучитись, як і покійний нині композитор Левко Дутківський.
Радянське значення естради та феномен ВІА «Смерічка»
У декількох інтерв'ю Максим Сердюк зазначав, що не хотів би, щоб Назарія Яремчука, склад ВІА «Смерічка», Володимира Івасюка та інших визначних виконавців тогочасної українською сцени, які брали натхнення у західній культурі, асоціювали зі словом «естрада».
«Хочу, щоб слова “естрада” взагалі не було або щоб воно стосувалося зовсім олдскульних артистів. Не хочу називати імена, але є артисти, яких окрім як естрадою не назвеш. Це суто радянський термін на позначення тогочасної музики. Ми ж не називаємо The Beatles британською естрадою 1960-х та 1970-х років. Вони — частина сцени, музики, сфери. Термін “естрада” набуває нібито дешевого значення й нульових сенсів. Ці сенси більше притаманні пропаганді радянської системи, коли виконавцям диктували, що їм треба співати», — зазначає Максим Сердюк.
ВІА «Смерічка», додає Максим, намагалися обійти систему. У Радянському Союзі ВІА створювали схожими — виконавці виступали в національних костюмах й з національними інструментами. Проте головне — що вони виконували. У цьому ВІА «Смерічка» були винахідливими й унікальними.
Вони були інакшими. ВІА “Смерічка” з Яремчуком надихалися західною культурою. Вони слухали Джиммі Гендрікса, The Beatles, Led Zeppelin, Kraftwerk. Загалом завжди, коли збираються талановиті люди: і Левко Дутківський, і Назарій Яремчук, і Василь Зінкевич — виходить щось справді неймовірне. Це “щось” змінює правила гри й підходи. Вони були родзинкою музичної сфери,
— додає Максим Сердюк.
Покази в США та плани на майбутню документальну роботу
Покази фільму «Яремчук: Незрівнянний світ краси» відбулися в Канаді й тривають у Сполучених Штатах Америки. Стрічка доступна для перегляду на «Київстар ТБ» та Netflix Україна.
«Я вірю, що одного дня нам підкориться Netflix Global. Адже історія Яремчука — це історія України через призму життя артиста, чий доробок — наша національна спадщина та гордість», — зазначає Марія Яремчук.
KNIFE! Films вже працюють над документальними роботами, серед яких також є історії про визначних українських артистів. Героєм одного з наступних фільмів стане Андрій Кузьменко, лідер гурту «Скрябін».