«Кримський сценарій»: як Росія знищує освіту на тимчасово окупованих територіях

«Кримський сценарій»: як Росія знищує освіту на тимчасово окупованих територіях

17 лютого Владімір Путін підписав закон про інтеграцію Херсонської, Запорізької, Донецької та Луганської областей до освітнього простору Російської Федерації.

Центр громадянської просвіти «Альменда» з 2014 року проводять моніторинг ситуації з використання Росією формальної та неформальної освіти для мілітаризації дітей, знищення української ідентичності в тимчасово окупованому Криму. 

17 лютого правозахисники презентували звіт «"Кримський сценарій": як Російська Федерація знищує українську ідентичність дітей на окупованих територіях».

«Прийняття цього закону [про інтеграцію, — прим. ред.] є ще одним підтвердженням протиправних практик РФ щодо дітей на тимчасово окупованих територіях України, яка фактично позбавляє їх можливості отримувати українську освіту і призводить до русифікації освітнього простору. Ці дії є порушенням положень міжнародного гуманітарного права щодо обов‘язків держави-окупанта на контрольованих територіях і порушенням прав людини, включно із правом на освіту», — каже аналітикиня «Альменди» Анастасія Воробйова.

«Кримський сценарій» знищення освіти полягає у:

  • повному переході на російські стандарти освіти;
  • заміні навчальних матеріалів на російські;
  • перепідготовці і заміні педагогічного складу на «лояльний» до нової влади;
  • відсутності викладання предметів українознавчого циклу, як історія України, література;
  • обмеженні вивчення української мови;
  • мілітаризації навчального процесу (кадетські школи, «Юнармія», «Большая перемена»).

Після того, як Росія окупувала українські території у Херсонські та Запорізькій областях, почала впровадження «кримського сценарію» у цих регіонах.

«Після прийняття закону [про інтеграцію] можливості вибрати українську освіту немає — лише як додаткову, що призводить до подвійного навантаження. При цьому за відмову від навчання в школах тимчасової окупаційної “влади” на батьків чекає адміністративна та кримінальна відповідальність. Це брутальне нехтування міжнародним правом і черговий злочин спрямований на українських дітей», — коментує голова ЦГП «Альменда» Валентина Потапова.

Процес інтеграції дітей після деокупації буде ще складнішим. Проєктна менеджерка «Альменди» Марія Суляліна наголошує, що вже зараз мають бути розроблені програми, як працювати з дітьми на тимчасово окупованих територіях, як боротися з російськими наративами і як реінтегрувати дітей.

У 2022 році підхід до освіти в тимчасово окупованому Криму також змінився. Росіяни займаються формуванням образу України як ворога, героїзацією учасників війни проти України, проводять так звані «уроки мужності» і «разговоры о важном» та пропагують службу в російській армії.

«У 2017 році Міжнародний Суд ООН випрацював рекомендації для Росії щодо стану українськомовної освіти і відновлення класів шкіл з українською мовою навчання. Це був перший сигнал юридичного міжнародного характеру для Росії. Але, на жаль, ми сьогодні констатуємо факти, що вони надалі знищують все українське», — розповідає Представник Крайової Ради Українців Криму, координатор групи «Гуманітарна політика» Експертної мережі «Кримська платформа» Андрій Щекун.

Щекун звернув увагу, що за російським переписом населення у 2021 році в тимчасово окупованому Криму залишилось 7% українців. Це свідчить про лінгвоцид та етноцид українців на півострові за національною ознакою, і, перш за все, це відбувається через освіту.

Фото: Андріана Веляник