Глухий кут «Сексуальної освіти»: розбір мелодраматичного та просвітницького «Netflix»-серіалу, який взяв високу планку, а у фіналі скотився у прірву

Автор:
Станіслав Тарасенко
Глухий кут «Сексуальної освіти»: розбір мелодраматичного та просвітницького «Netflix»-серіалу, який взяв високу планку, а у фіналі скотився у прірву

21 вересня на стрімінговій платформі «Netflix» представили фінальний четвертий сезон «Sex Education» — традиційно цілим, вісім епізодів — злободенного підліткового серіалу про сексуальну освіту і не тільки. 

Перший сезон вийшов у 2019 році, моментально зарекомендувавши себе як флагманський «Netflix»-проєкт. Величезна фанатська база та шквал позитивної критики серіалу неможливо було ігнорувати — безумовно, «Sex Education» став міжнародним попкультурним феноменом, який обговорювали не менше ніж «Дивні дива» або «Гру престолів». 

Завдяки повсюдному успіху «Sex Education» його творці Лорі Нанн та Бен Тейлор, а також ціла плеяда акторів, що знялися у серіалі (від Емми Макі до Коннора Суінделлса) набули справжнього «зоряного» статусу. І другий сезон, який з’явився у 2020 році, тільки зміцнив їхню славу, адже вийшов анітрохи не гіршим ніж перший. 

Однак з третього сезону, що вже тоді подавав не завжди помітні сигнали лиха, але все одно тримав стандартну планку якості, «Sex Education» різко і грубо підійшов до фінального четвертого. І ось саме тоді все й обернулося катастрофою. 

Чим же за своєю суттю був «Sex Education» і чому його фінал викликав неоднозначні оцінки критиків та фанатів — читайте у рецензії.

«Sex Education» (у свої найкращі роки, у перші три сезони) — грамотний та розумний серіал. Секрет його успіху здається напрочуд простим і в чомусь навіть банальним. Зрозуміло, що критики, психологи і сексологи в першу чергу віддають серіалу пошану за його просвітницьку роль — до речі, так само колись звеличували і Джоан Роулінг за те, що цикл її фентезі-романів про Гаррі Поттера прищепив дітям любов до читання, повернув їх у лоно художньої літератури, на деякий час дозволивши позбутися гнітючої влади Волан-Де-Інтернету. 

«Sex Education» теж врятував підлітків, але в інший спосіб — зумів достукатися до мільйонів глядачів у всьому світі і більш-менш стерпно і зрозуміло пояснити те, що не завжди заведено пояснювати: сексуальні практики, сексуальне насильство, статеве дозрівання та потяг, менструацію та еякуляцію, вагітність та контрацепцію. Відразу скажу: так, безумовно — все це є важливою складовою серіалу, проте великою помилкою було б зупинитись та побачити саме в ній головне зерно успіху «Sex Education». 

Автори серіалу, Лорі Нанн і Бен Тейлор, стверджують, що на першому місці завжди «стояли персонажі та їхні історії», а отже саме в цьому — у міцному сценарії, чудовому кастингу та акторському виконанні — полягає причина визнання «Sex Education». «Гаррі Поттера» читали і читають не тому, що в романах Роулінг є чарівні палички, моторошні дементори і християнський підтекст, а тому, що це — захоплива дитяча література, від якої — знаю по собі — неможливо відірватись. І ось так само неможливо відірватись і від перших трьох сезонів «Sex Education»!

«Sex Education» — мультитематичний та різнобічний ситком, в якому переплітається безліч тем і героїв, але основою якого, звичайно ж, є Її Величність мелодрама. На вершині історії — типовий ботанік Отіс зі своїми консультаціями однокласникам про секс та його плутані любовно-дружні стосунки з розумницею та бунтаркою Мейв. А навколо них — нескінченне море переплетених сюжетів з десятками персонажів, і кожен з них — і сюжетів, і персонажів — чимось зацікавлює та інтригує. Ось що підкуповувало глядача у «Sex Education»! Шоураннери серіалу зуміли збудувати цілісний та привабливий світ підлітків. Як ми переживали за Отіса та Мейв, як бажали їхнього першого поцілунку, з яким розчаруванням — шоураннери чудово поводили нас за ніс! — зустрічали фінал другого сезону! Вічна, здавалося б, історія, одна і та ж на всі часи — «люблю / не люблю», а ти спробуй перестати дивитися!

Всі по-справжньому великі драматичні та комедійні телесеріали останніх двох десятиліть спиралися на проривні сценарії, роблячи головний акцент на психологічній достовірності персонажів та вивіреному до дрібниць сюжеті. «Дроти» Девіда Саймона, «Спадкоємці» Джессі Армстронга, американська версія «Офісу», повернення «Твін Пікса» Девіда Лінча, «Баррі» Білла Гейдера — яку б тему не торкався той чи інший шедевральний серіал, яким би експериментальним чи розважальним він не був, проте його базові принципи завжди залишаються ті самі. Якби історії персонажів «Sex Education», як і самі персонажі серіалу, не були настільки продуманими та переконливими, ми б про нього не говорили.

І саме у цьому — трагедія четвертого сезону. У фінальних серіях «Sex Education» наші улюблені персонажі змінилися до невпізнаваності, геть-чисто втративши колишній психологізм і людяність, а ситуації, які обрушились на них у новому і страшно прогресивному навчальному закладі, стали нагадувати сюжети з рекламних роликів зубних паст і тампонів. 

Головний герой Отіс перетворився на карикатурного невдаху, в якому, з незрозумілої причини, іноді прокидається чуттєва і вразлива душа; його кохана Мейв, шморгаючи з одного континенту на інший, стала стереотипною і, зрозуміло, талановитою письменницею; найкращий друг Отіса Ерік, образ якого три роки поспіль розхвалювали за те, що він зумів розвінчати шаблон «типового друга-гея», став цим самим типовим другом-геєм, якому скорше б личило дефілювати у «Позі» Раяна Мерфі, ніж у «Sex Education»; мовчазний бісексуал Адам тепер відбиває собі *йця, скачучи верхи на конях, і так далі, і так далі.

Щирі драматичні перипетії трьох минулих сезонів «Sex Education» обернулися у четвертому банальною вульгарністю та маніфестацією всього доброго проти всього поганого. Яка іронія! Серіал, який бунтував проти стереотипів, який пропонував глядачам щиру мелодраму, який приніс неоціненну соціальну користь, сам став нудною агіткою. Панки знову продались, підписавши контракт із великою фірмою звукозапису — саме це відчуває глядач, який дивиться четвертий сезон «Sex Education». 

Магія зникла, а замість неї прийшов голий бухгалтерський розрахунок. І, напевно, саме з цієї причини такі провідні актори серіалу як Шуті Гатви та Емма Макі, заявили, що залишають «Sex Education». Один в один повторюється історія Генрі Кавілла, який відсторонився від «Відьмака»! 

Виходить, що ті фанати, які воліли бачити три сезони «Sex Education» замість чотирьох — з кульмінаційними любовними обіймами Отіса та Мейв — мали рацію. Це стало б чудовим завершенням для серіалу. Ну а те, що ми замість цього отримали, — глухий кут і беззаперечне свідчення сценарної кризи.