Російське в трендах: на яких музичних платформах найбільше російського контенту?
Molfar.Group
Століттями Росія витісняла українське з українського ж простору. Якщо від російського кіно ми почали відмовлятися з 2014 року, то ситуація з музикою й досі є складною. Цьому сприяють соцмережі: список «набуває популярності» або «рекомендоване» на YouTube чи масові тренди в TikTok під акомпанемент моргенштерна чи інстасамки.
OSINT-спільнота Molfar у співпраці зі свідомими дослідила контент популярних серед українців музичних платформ й проаналізувала, як змінились вподобання з початку 2022 і до сьогодні.
Які музичні сервіси популярні в Україні?
Найпопулярнішими платформами для прослуховування музики в Україні станом на червень 2022 є YouTube Music, Spotify, Apple Music, Deezer, а також Shazam на якому можна слідкувати за чартами.
За останні пів року майже 193 тисяч українців встановили Spotify — сервіс є лідером за кількістю завантажень. 52 тисячі нових користувачів приєдналися до YouTube Music, ще близько 10 тисяч — у Deezer, 106 тисяч завантажили Shazam, а 31 тисяча українців зареєструвалися в Apple Music (дані Sensor Tower).
ТОПи музичних платформ в Україні: яка частка російського контенту там
Чарти найпопулярніших музичних платформ показують загальну тенденцію споживання музичного контенту українцями. Проте навіть після 24 лютого не всі ТОПи музичних платформ складаються з українських композицій.
Проаналізувавши 100 найпопулярніших пісень на кожній з музичних платформ, ідентифікуючи кожну композицію за країною, яку представляє її виконавець, дізналися, що найбільше контенту українського походження на YouTube Music — 76%, Deezer — 61%; найменше — у Shazam та Spotify — по 38% кожен.
Чимало російського у чартах Spotify — 48% та Apple Music — 27%. На третьому місці Shazam — 13% (аналіз з 02.08 до 08.08).
Як змінювались музичні вподобання українців (на прикладі YouТube Music та Spotify)
Спойлер: ситуація почала змінюватися з 24 лютого, щоправда, не так швидко, як хотілося б. І не на всіх сервісах.
Рейтинг 10 пісень, популярних серед українців у Spotify та YouTube Music, на початку лютого складали лише російські композиції. Ситуація змінилася після нацвідбору Євробачення — українська музика з’явилась в чартах YouTube і Spotify.
Повномасштабне вторгнення РФ в Україну дало поштовх відмовлятися від російського музичного контенту. Українці в YouTube Music почали слухати композиції, відповідні настроям: Океан Ельзи «Не твоя війна», ТikТok-кавер «Доброго вечора, ми з України», «Батько наш — Бандера», «Я солдат», «Марічка», «Ой, у лузі червона калина». У Spotify ситуація у перші дні після вторгнення особливо не змінилась: до двох пісень Kalush додалася ще «Вова, ;%аш їх» і пісня Христини Соловій «Тримай».
З кожною новиною про російський терор ситуація в музичних чартах змінювалась. Найбільш помітно це у тенденціях YouTube Music. Після новин про зрив росіянами евакуації з Ірпеня на YouTube Music було ще чотири російські пісні в чарті, тоді як на Spotify у трендах їх було вісім. Після теракту в Кременчуці на YouTube Music вже не було жодної російської композицій в рейтингу — така ситуація на цій музичній платформі і наразі. На чарти Spotify ні події в Бучі, Ірпені й Маріуполі, ні теракт у ТЦ Кременчука чи Вінниці не вплинули — в українських рейтингах присутня Росія.
Кожна друга пісня в українському ТОПі Spotify — російська
З початком повномасштабної війни Spotify призупинив діяльність у РФ, обмеживши перед тим можливість оплатити преміум пакет. Deezer, і собі, з 24 лютого для користувачів з України відкрив безплатний преміум доступ. Та на ситуацію це фактично не вплинуло — платформа Spotify наймасовіша серед українських користувачів. Водночас ситуація з російським контентом там чи не найгірша — український рейтинг очолює російська композиція, а ще 45 входять до рейтингу 100 найпопулярніших.
Слухати російську музику — це не лише про маніпуляції, ІПСО, просування кремлівських наративів та комплексу меншовартості, але й про гроші. Кожне прослуховування пісні з РФ — це податки, які перетворюються на ракети.