Продажі нерухомості відновилися, але покупців нема. Що далі?

Продажі нерухомості відновилися, але покупців нема. Що далі?

Чи готові українці інвестувати в будівництво житла під час війни, хто купує нерухомість та чи всі компанії-забудовники витримають випробування війною?

У великих містах продажі первинної житлової нерухомості почали відновлюватися ще в квітні. На початку травня були відкриті до продажу квартири в 40% ЖК країни.

Паралельно відновлюється будівництво. Порівняно з довоєнним лютим, на початку травня поновилася робота з зведення 14% житлових комплексів Києва, 56% – Одеси, 90% – Львова.

Кількість активних будівельних майданчиків поступово зростає.

Як свідчать дані сервісу з пошуку нерухомості ЛУН, 15 червня в столиці будувалися 83 ЖК або 47% від показника лютого. В Одесі мова йде про 69% комплексів, у Львові – про 92%.

У Києві частково відновили роботу компанії, на які припадають близько 80% столичного ринку нерухомості.

Мова йде про "Київміськбуд", "Інтергал-буд", "КАН девелопмент", Stolitsa Group, Perfect Group, РІЕЛ, Saga Development, DIM, Status Group, GEOS, "Ковальська", A Development та City One Development.

Чи готові українці інвестувати в житло під час війни? Хто купує нерухомість у такий непростий час та чи всі компанії-забудовники витримають випробування війною?

Цікавляться, але не купують

Потенційні покупці нерухомості наразі не ризикують вкладати кошти в об'єкти, що будуються.

За словами президента холдингової компанії "Київміськбуд" Ігоря Кушніра, ті, хто наважуються купити житло в новобудовах, надають перевагу готовим квартирам або таким, що перебувають на фінальній стадії будівництва.

У групі компаній DIM це підтверджують і зазначають, що найчастіше інвестори цікавляться проєктами, готовими на 60% і більше.

Комерційна директорка "Інтергал-буду" Анна Лаєвська каже, що платоспроможні інвестори чекають на стабілізацію ситуації.

Загалом забудовники не можуть похвалитися високими показниками продажів.

Перший день після відновлення роботи Кушнір описав коротко: "Це ні про що". Якщо до лютого найбільший столичний забудовник продавав у середньому по 20 квартир на день, то зараз – три.

Що сталося з ринком нерухомості Києва і цінами на житло під час війни. Президент "Київміськбуду" Ігор Кушнір

Падіння продажів характерне для всіх регіонів України, у тому числі для західних. За даними "Інтергал-буду", порівняно з довоєнним періодом, навіть там, у відносно безпечних містах, укладається мізерна кількість угод.

"Мова йде про продаж десятка квартир на місяць сумарно усіма гравцями ринку в регіоні", – констатує Лаєвська.

Де і як знайти клієнтів на квартири? Відповіді на це запитання девелопери не знають.

"Якість цільових лідів (контакти потенційного клієнта, який проявив інтерес до продукту – ЕП) ми зараз оцінюємо. Люди цікавляться, але чи готові вони купувати – питання відкрите", – пояснює співрозмовник.

Утім, дані компаній дозволяють "намалювати" орієнтовний портрет потенційного клієнта девелоперів.

Портрет покупця

Платоспроможний попит населення наразі вкрай низький, зазначають в "Інтергал-буді". Велика кількість потенційних покупців квартир надовго чи навіть назавжди відклала свої інвестиційні плани.

В одній із столичних компаній, яка будує житло переважно бізнес-класу, розповіли, що серед покупців або тих, хто цікавиться придбанням квартири, переважають переселенці з окупованих територій і постійні клієнти.

"Заможні люди (постійні клієнти – ЕП) готові вкладати в нерухомість у розрахунку на те, що після війни вона істотно зросте в ціні", – пояснює співрозмовник.

Будівництво, викуп чи оренда. Що з житлом для переселенців: розбір

У групі компаній DIM фіксують зацікавленість з боку чинних інвесторів у коморах та паркомісцях. Ці приміщення мешканці планують використовувати як укриття під час повітряних тривог.

Факти свідчать, що первинний ринок нерухомості наразі на боці покупців.

"Ринок новобудов зараз однозначно на стороні споживача, і подальший пошук балансу між попитом та пропозицією буде тривати ще деякий час. Для потенційних інвесторів відчинилося вікно можливостей: спеціальні умови, акції чи навіть індивідуальні пропозиції від забудовників", – вважає директор з маркетингу компанії ЛУН Денис Суділковський.

Ціни зростають і не зростають

Як свідчать дані ЛУН, поведінка забудовників щодо цінової політики неоднакова. У доларах вартість квадратного метра в 60% новобудов Києва залишилася незмінною, у 30% – зросла, у 10% – упала.