Фінансування України та Ізраїлю від США: що відбувається і до чого тут новий спікер Палати представників Конгресу

Фінансування України та Ізраїлю від США: що відбувається і до чого тут новий спікер Палати представників Конгресу

Що передувало?

19 жовтня президент Джо Байден звернувся до американців з промовою і закликав підтримати Україну та Ізраїль, зокрема, фінансово. Тоді президент США сказав: 

Ми маємо подолати розбіжності вдома. Ми не можемо допустити, щоб дріб’язкова партійна політика (йдеться про кілька невдалих спроб обрати нового спікера Палати громад, де більшість мають представники Республіканської партії — прим. ред.) стала на заваді нашої відповідальності, як великої нації. Ми не можемо допустити та не допустимо, щоб такі терористи як ХАМАС і тирани як Путін перемогли

Наступного дня Білий дім звернувся до Конгресу із закликом про додаткове фінансування для України та Ізраїлю. Видання «Insider» тоді повідомляло, що адміністрація президента США просить схвалити 61,4 млрд доларів для України та 14,3 млрд доларів для Ізраїлю, а також 9,15 мільярда доларів на гуманітарну допомогу для двох країн та Сектору Гази. Крім цього, йшлося про фінансування для союзників США в Індо-Тихоокеанському регіоні, зокрема Тайвань, а також для безпеки на кордоні.

У той же день Палата представників Конгресу США з третьої спроби не обрала спікера.

Попереднього спікера, Кевіна Маккарті, усунули з посади. Його звинуватили у «таємній угоді» з Джо Байденом. За «угодою», Байден для уникнення шатдауну погодився підписати тимчасовий законопроєкт, який не містив допомогу Україні, в обмін на те, що Маккарті погодився провести окреме голосування щодо допомоги пізніше. Ініціатором відставки був республіканець Метт Ґетц. 

Детальніше про ситуацію, що виникла, Свідомі розповідали у матеріалі.

Новий спікер Палати громад і його політика щодо України

25 жовтня Палата Представників США обрала нового Спікера Палати громад Конгресу. Ним став представник Республіканської партії Майк Джонсон.

Джонсона обрали після того, як попередній претендент Том Еммер зняв свою кандидатуру через кілька годин після того, як за нього проголосували партійці. Причиною став жорсткий опір правого флангу Республіканської партії та протидія з боку Дональда Трампа. Самого Тома Еммера однопартійці вважають прихильником України. Проєкт «Республіканці за Україну» дав Еммеру найвищий бал за підтримку України.

Водночас Майк Джонсон є союзником Трампа і захищав його під час слухань щодо імпічменту. Група «Республіканці за Україну» оцінює підтримку Джонсона як низьку. У травні 2022 року він голосував проти пакета допомоги Україні на 40 млрд доларів.

Окреме фінансування України та Ізраїлю. Білий дім проти

26 жовтня Майк Джонсон в інтерв'ю телеканалу «Fox News» заявив, що фінансування підтримки України та Ізраїлю має здійснюватися окремо. Перед інтерв'ю Джонсон доніс цю позицію Байдену. 

Спікер додав, що «республіканці в Палаті погоджуються, що необхідно розділити питання». Коментуючи питання фінансування України, додав, що «ми (республіканці — прим. ред.) хочемо знати, що є кінцевою метою в Україні. Білий дім цього не надав». 

Наприкінці жовтня Джонсон вніс законопроєкт про надання Ізраїлю допомоги на суму $14,3 млрд. Про фінансування України не йшлося. 

Водночас за даними Bloomberg, у пакеті не йдеться про гуманітарну допомогу цивільним в Ізраїлі та Секторі Гази. План нового спікера передбачає надання допомоги коштом скорочення підписаного Байденом закону про скорочення інфляції. Рішення є прецедентом у практиці США, бо зазвичай Конгрес не скорочує інші програми для покриття надзвичайних витрат.

У відповідь на це Білий дім заявив, що Байден накладе вето на пакет, запропонований республіканцями, одночасно скорочуючи фінансування Служби внутрішніх доходів (IRS) і не фінансуючи інші пріоритети національної безпеки, зокрема фінансування України.

У Бюро управління та бюджету Білого дому вважають, що допомога Ізраїлю та Україні має бути виділена в рамках одного пакета, а сама пропозиція «погана для Ізраїлю, для регіону Близького Сходу та для національної безпеки США.

Сенат проти окремого фінансування

Лідер республіканців у Сенаті Мітч Макконнелл виступає за те, щоб військова допомога Україні та Ізраїлю була пов’язана. Він розглядає обидві війни як частину глобальної загрози.

Загалом сенатори США від обох партій висловили сумніви щодо плану республіканців у Палаті представників надати Ізраїлю 14,3 мільярда доларів допомоги шляхом скорочення фінансування Податкової служби, і при цьому не надаючи допомоги Україні.

Лідер демократів у Сенаті заявив, що поданий республіканцями законопроєкт «поховають» у верхній палаті Конгресу, навіть якщо його прийме Палата представників.

Макконнелл додав, що США мають підтримувати чотири напрямки: Україну, Ізраїль, Тайвань і кордон.

Росія досягне успіху в Україні, якщо США припинить підтримку

Водночас 31 жовтня у Сенаті у Комітеті з асигнувань пройшли слухання щодо додаткового фінансування України та Ізраїлю.

Один із сенаторів, демократ Дік Дурбін запитав міністра оборони Ллойда Остіна, чи не перебільшує Володимир Зеленський, коли говорить, що «без фінансової підтримки США і НАТО Україна цю війну програє». На це Остін відповів, що Росія зможе досягти успіху в Україні, якщо США припинять підтримувати України.

Держсекретар Ентоні Блінкен заявив, що якщо США зупинять фінансову підтримку  України, то це

Завдасть жахливої шкоди нашим цінностям, а також основним інтересам, тому що ми об’єднані в бажанні відповісти агресорам

Лист Байдену від республіканців 

Конгресмен від республіканців Майк Гарсія та семеро його однопартійців надіслали Байдену листа із закликом відокремити допомогу Ізраїлю від України. 

У своєму листі Гарсія заявив, що Ізраїль і Сполучені Штати є союзниками вже майже 75 років, тому між «країнами існує такий рівень довіри та взаємодії, якого немає між США та Україною». 

Ситуація в Ізраїлі динамічна і загрожує втягнути весь регіон у хаос, тоді як фронти в Україні залишаються в основному у стагнації протягом кількох місяців

— заявляє конгресмен.

Він вважає, що й Ізраїль, і Україна мають перемогти, але «американські платники податків втомилися фінансувати нескінченну тупикову ситуацію в Україні без бачення перемоги». Тому щоб «заспокоїти американців», конгресмени висувають 12 умов, які потрібно виконати, «перш ніж хоч один долар буде відправлено в Україну».

Серед них:

  • Байден і Зеленський повинні надати Конгресу США фактичну стратегію перемоги. Як Україна перемагає і скільки часу це займе. Оцінки можуть бути не точні, але конгресмени повинні розуміти кінцеву мету.
  • Яка передбачувана ціна, пов’язана з виконанням стратегії виграшу? 
  • Байден та міністр оборони Остін мають інформувати американський народ про стан війни в Україні. Це включає прогрес України сьогодні, окреслення причинних факторів «нинішньої безвиході та надання оновленої інформації щодо весняного контрнаступу».
  • Байден і Остін повинні пояснити, чому необхідні майбутні інвестиції США.
  • Байден і Остін повинні надати Конгресу список зброї, яка не була відправлена ​​в Україну, але була б ефективною для виходу з «нинішнього глухого кута».
  • Байден і Остін повинні пояснити, що станеться, якщо американські інвестиції в Україну припиняться.
  • Міністерство фінансів і торгівлі США повинні звітувати перед Конгресом про рівень виконання та дотримання вже затверджених санкцій проти Росії. 
  • США та всі члени НАТО повинні прийняти політику повних санкцій проти Росії, щоб включити всю нафту, зерно та рідкоземельні мінерали.
  • Президент Байден і державний секретар Остін повинні надати пояснення, чому запитувані ресурси є правильними для перемоги.
  • Чи узгоджуються між США та Україною цілі щодо Криму? Чи вважають США реалістичним бажання України повернути Крим?
  • Байден і Зеленський повинні продовжувати надавати Конгресу повний облік — наскільки це можливо — систем озброєнь, які були надіслані та використані на сьогодні.
  • Байден повинен надати зобов’язання та докази того факту, що його адміністрація не ставить під загрозу графік і вартість критично важливих внутрішніх програм зброї або зобов’язань, взятих США щодо програм Тайваню та Ізраїлю.

Автори вважають, що допоки Адміністрація Байдена не виконає ці умови, фінансування України не повинно розглядатися в Конгресі, а тому слід відділити програму фінансування Ізраїлю від програми для України.