Як розвивається українська музична індустрія під час великої війни?

Authors:
Jager Music Awards
Як розвивається українська музична індустрія під час великої війни?

Війна спричинила ґрунтовні зміни в культурному середовищі країни, не оминаючи й українську музичну сферу. Змінилась не лише мова пісень, а й тематика, панівні жанри та настрої, структура і принципи роботи. Молоді музиканти опинились у цікавому становищі: попит на українське лише зростає, нічне життя відсутнє, а тем для творчості — безліч. Що створюють артисти в цих умовах, і як їм це вдається?

Щоб зрозуміти альтернативну сцену, ми звернулися до місця з великою концентрацією молодих музикантів. Цьогорічна Jager Music Awards традиційно згуртувала купу нових імен навколо номінації «Young Blood». Проаналізувати цей зріз нам допомогла експертна рада премії.  Ми поговорили з членами журі про молоду українську сцену, виділили основні тенденції й особливості.

Тематика 

«Нарешті нова українська музика говорить про те, що цікаво й потрібно слухачеві — війна, наснага до боротьби, віра в перемогу, любов до своїх, ненависть до ворогів. Говорить щиро і завзято, з усвідомленням своєї місії — підтримувати й надихати людей. Цей тренд робить українську музику незамінною для локального слухача», 

— ділиться своїми думками співзасновниця «Радіо Аристократи» Валерія Чачибая.

Очевидна і зрозуміла тема будь-якої творчої сфери в Україні — війна. Проте навіть тут є динаміка та зміна настроїв. Віра в перемогу й наснага до боротьби все ще залишаються в піснях, але набувають інших, не головних ролей. Це скоріше згадка про обставини, які тривають довго й мають значний вплив. Співзасновник «Go West Bureau» і «Mixmag Україна» Саша Варениця, говорячи про висвітлення війни у творчості молодих музикантів, зауважує: 

«Якщо у 2022 році війна була в центрі уваги авторів, то в піснях 2023 року вона може бути вже скоріш заданими обставинами для життєвих історій про любов, внутрішні переживання, пошук себе тощо».

Цю зміну можна сприймати як пошук нових поглядів на реальність, яка залишається воєнною. Українські артисти чітко відчувають аудиторію і розуміють, коли варто оспівувати єднання та боротьбу, а коли — проявити емоції і чуттєвість. 

Тенденції

«Сцена потроху починає ігнорувати шоу-бізнесові шаблони, гонитва за трендами в стилі “це стрільнуло, зроблю так само” потроху закінчується, і натомість з’являється справжня самобутність. На зміну косплею мають прийти особистості, й вони потроху з’являються», 

— зазначає головний редактор «rap.ua» Міша Правильний.

Окрім тем, які обирають молоді музиканти для своєї творчості, зміни відбулись і в загальному середовищі створення та розповсюдження пісень. Війна змінила вигляд ринку, прибрала колись популярні лиця і створила місце для нових артистів. Також ці нові умови дозволили вкотре зрозуміти, що українське не означає гірше, а якраз навпаки. 

«Молоді таланти почали вірити в себе, адже для них зараз є більше шансів знайти взаємність з аудиторією. Для електронної сцени це взагалі повне перезавантаження — більшість важливих гравців поїхала з країни, і їхні місця зайняли нові імена. Для інших жанрів місця змінились завдяки тому, що ми відмовились від російської музики», — коментує Олексій Смушков, арт-директор «KURENI».

Новий вигляд отримала і структура музичного світу. Лейбли вже не є обовʼязковою умовою для виходу на ринок, а молодий вік не означає несерйозність намірів щодо діяльності у сфері. Більше про структурні зміни розповіла Ірина Семенюк, музична директорка «Street Music Day Ukraine», продюсерка музичних проєктів.

«Спостерігаємо тенденцію появи дуже молодого покоління саунд-продюсерів і авторів, звісно, через доступність можливостей створювати музику в себе вдома, навчаючись онлайн. Ми маємо наразі вагомих зірок віком 18-19 років. Можна скептично ставитися до їхніх творчих здобутків і відчутної відсутності бази, але подібний інді-вектор розвитку музичної індустрії кардинально відрізняється від “лейблового”, коли артист не може себе реалізувати без сторонньої допомоги».

Жанри

Протягом останніх кількох років розвитку української музичної індустрії бажання урізноманітнення та експериментів з жанрами лише зростає. Новаторство й пошук власного стилю — притаманні для молодих музикантів речі. Про популярні серед артистів жанри та тяжіння до експериментів нам розповіли журі Jager Music Awards 2024:

«Нова хвиля артистів більш відкрита для нового, бачу, як артисти сміливо комбінують жанри, а також масово зацікавлені в експериментальній музиці», — зазначає Віра Логданіді, співзасновниця «Rhythm Büro».

І хоча пошуки себе відбуваються в усіх жанрах, кілька з них таки мають більшу популярність серед нових імен. 

«З'явилось багато молодих селф-мейд артистів на поп-сцені. Відчутний тренд — ліричний поп-соул українською. У порівнянні з 2013-2014 роками зараз мало нової рок-музики. Зате росте кількість електронних релізів: електро, IDM, техно. Продюсери більше часу проводять вдома, пишуть багато нового матеріалу. Нічного життя немає, а електронна сцена швидко росте — це унікальний феномен»,

— підкреслює Саша Варениця.

Молода українська сцена проявляє себе автентично, незалежно й дуже по-різному. Музиканти не бояться експериментувати й заявляти про себе локальній та міжнародній аудиторії. Контекст війни не зупинив розвиток молодих артистів, а лише надав йому нового вектору, який постійно змінюється і відкриває нові творчі грані української музики.