Блокування українців у Twitter та Meta : чому це відбувається і що робити?
Від 24 лютого 2022 року соцмережі українців стали блокувати дедалі частіше. Хоч українські контент-мейкери і раніше неодноразово стикалися з банами своїх акаунтів, зараз це явище більш масштабне й здебільшого впливає на волонтерів, журналістів, військових та активістів — усіх, хто в соцмережах воює на інформаційному фронті.
Детальніше про блокування та те, що можна з цим робити, у новому матеріалі «Свідомі».
Що за блокування?
Атаки українських акаунтів у Twitter, Facebook та Instagram можна назвати елементом інформаційної війни Росії проти України, адже складно знайти інші причини масових скарг в умовах російської збройної агресії.
Журналістка та волонтерка Яна Супоровська, Twitter-акаунт якої неодноразово блокували через скарги російських ботів, розповіла свідомим, що у перші тижні повномасштабної війни боти не скаржилися на твіти українців, втім, пізніше вони почали активно реагувати на публікації.
«Акаунт у Twitter я веду з 2009 року. За цей час на нього не було жодної скарги. Аж доки декілька місяців тому я не почала збирати спершу на дрон, а потім й на інші потреби підрозділів, яким допомагаю. Скарги летіли одна за одною. "Прилетіло" за твіт з номером картки моєї подруги, на яку ми збирали на дрон (при цьому, я маю письмовий дозвіл її поширювати), на якісь реплаї з іронічним коментарем і на твіт зі звітом про волонтерську допомогу. Всі мої три апеляції служба підтримки Twitter відхиляла», — поділилася Супоровська.
Комунікаційниця «Львівського медіафоруму» Марія Глушко зазначає, що такі блокування у соцмережах — перешкоджання діяльності людей, які фіксують і розповідають інформацію про злочини Росії проти людяності, а також спроба підірвати волонтерську діяльність, а отже допомогу армії та цивільним.
«На основі кейсів, з якими ми працювали, можемо зробити висновок, що це системні атаки російських ботоферм або тих, хто підіграє ворогові всередині країни на профілі українських медіа, журналістів, активістів і волонтерів», — каже Глушко.
Що провокує скарги від ботів і подальший бан?
Найчастіше офіційними причинами блокування стають поширення приватних даних, мова ворожнечі та чутливий контент.
«Скарги надходять систематично, а порушення шукають прицільно з таких ключових слів, номерів, зображень тощо», — розповідає можливий алгоритм, за яким скаржаться бот-акаунти, комунікаційниця ГО «Львівський медіафорум». Натомість Meta та Twitter нерідко приймають помилкові рішення. Причини можуть бути різними: людський фактор, нерозуміння контексту та політики і алгоритми, які потребують оновлень та змін.
Такими чином, публікація фото та відео, які свідчать про російські воєнні злочини, оприлюднення банківських реквізитів для збору коштів чи, скажімо, чеків у звітах про закупівлі соцмережі можуть розцінити як порушення правил спільноти. Окрім того, боти можуть навмисно провокувати, а потім скаржитись на твіт за мову ворожнечі. Марія Глушко каже, що у соцмережах таку ж причину блокування може мати цитування рядка «Катерини» Тараса Шевченка : «Кохайтеся, чорноброві, та не з москалями…».
Чому важливо говорити про блокування?
Бани через ботів призвели до виникнення у Twitter низки дописів із ключовими словами «unblock», «Ukrainian» та «ASAP». За допомогою таких твітів користувачі закликають Twitter якомога швидше розблокувати акаунти українських журналістів, волонтерів, військових та активістів.
Як наголошує комунікаційниця «Львівського медіафоруму», активне висвітлення випадків блокувань у Twitter та Meta підвищує шанси на позитивні зміни у цій ситуації.
«Якщо мовчати або боротися виключно через одиничні кейси, на загальному рівні нічого не зміниться, а медійників, активістів та волонтерів й надалі блокуватимуть, обмежуватимуть активність профілів тощо. Значно важливіше домогтися змінити політику та стандарти модерації контенту, що сприятиме висвітленню правдивої інформації про злочини Росії та війну», — пояснює дівчина.
Що робить Мінцифри?
Міністерство цифрової трансформації співпрацює з Meta щодо питання модерації контенту про війну та відкриття офісу компанії в Україні. У травні Михайло Федоров зустрівся з президентом із глобальної політики Meta Ніком Клеггом, під час розмови він наголосив, що Україні «вкрай необхідно адаптувати політику компанії до умов війни».
Також «Свідомі» поспілкувалися з Мінцифри на умовах анонімності; там повідомили, що міністерство активно працює і з Twitter, проте, зважаючи на конфіденційність, не можуть розкрити деталей.
«Мінцифри звертає увагу на захист присутності української громадянської думки в інформаційному просторі. Ми працюємо у цьому напрямку, ведемо переговори з міжнародними компаніями та надаємо допомогу усім активним користувачам соціальних мереж, що чинять опір в інформаційному просторі та були заблоковані системою», — запевнив представник міністерства.
Міністерство цифрової трансформації індивідуально розглядає кейси блокувань українців у соцмережах, написати щодо цього можна на їхню пошту [email protected].
Meta ж пояснює масові блокування публікацій про Україну технічною помилкою. Найбільшого розголосу набув випадок, коли Instagram приховав фотографію українського паспорта за позначкою «чутливий контент».
Пресслужба соцмережі заявляла, що від цієї проблеми постраждало багато користувачів, незалежно від місця їх перебування. Проблема виникла нібито через технічну помилку.
У коментарі «Свідомі» корпорація «Meta» підтвердила, що приховування фотографії паспорта не було пов'язане із зображенням тризубу. Наразі соцмережа вже виправила помилку, проте блокування волонтерів та активістів продовжуються.