X (Twitter) та дезінформація: як зміни Маска сприяють її поширенню
Що сталося?
Нещодавно Ілон Маск підтримав антисемітський твіт. Один із користувачів написав, що «спільноти євреїв поширюють ненависть до білих людей» і що «євреї хочуть наповнити країну небілими людьми, щоб витіснити біле населення».
Маск відповів: «Ви сказали істинну правду».
Через це компанії «Apple», «Disney», «Comcast», «Warner Brothers Discovery», «Paramount» та «Lionsgate» зупинили рекламу в X.
17 листопада організація «Media Matters for America» зʼясувала, що реклама на X, за яку компанії заплатили гроші, зʼявляється поруч із дописами, в яких цитують Гітлера, звеличують нацистів і заперечують Голокост.
Сам Маск заявив, що X подає «термоядерний позов» проти Media Matters for America.
Однак політика Маска щодо Х давно викликає занепокоєння, особливо на фоні прийдешніх виборів у США та ЄС. Євросоюз навіть запровадив відповідний закон, за яким великі платформи повинні посилити боротьбу з дезінформацією. Водночас окремі дослідження показують, що в Х є проблеми з цим.
Наприклад, дослідження Європейської комісії встановило, що зміни, внесені Ілоном Маском у безпекову політику в соцмережі «Х», безумовно сприяли збільшенню охоплення російської пропаганди про війну в Україні.
Закон ЄС про цифрові послуги
У серпні в ЄС набрав чинності закон про цифрові послуги (Digital Service Act), покликаний боротися з дезінформацією та нелегальним контентом у мережі. Закон посилює контроль над 19 великими платформами, включно із Facebook, Instagram та Х.
За законом, великі платформи та пошукові системи з аудиторією понад 45 мільйонів унікальних користувачів на місяць повинні стежити за контентом, що розміщується, і платити збори наглядовим органам.
У разі порушення їм загрожують штрафи до 6% від щорічного світового обігу, за повторне порушення — заборона на діяльність на території Євросоюзу.
17 листопада відділ комунікацій Європейської комісії звернувся до всіх виконавчих служб ЄС із проханням припинити показ реклами у соцмережі «Х» у зв’язку із занепокоєнням щодо дезінформації.
Х та російська пропаганда
Газета «The Washington Post» писала, що раніше великі корпорації добровільно погодилися вжити заходів проти російської пропаганди. Однак дослідження ЄС показало, що кількість пропаганди у соцмережах зростає.
Протягом 2022 року аудиторія та охоплення пов’язаних із Росією облікових записів суттєво зросли по всій Європі. Особливо кількість збільшилась у першій половині 2023 року, зокрема через зміну стандартів безпеки X.
При цьому X — не єдина соцмережа, яка не змогла зупинити поширення російської пропаганди. Instagram і Facebook також мають проблеми із цим.
Охоплення проросійських облікових записів у соціальних мережах зросло в період із січня по травень 2023 року, причому середня залученість на онлайн-платформах підвищилась на 22%.
ЄС вважає X найбільшим джерелом російської дезінформації
У вересні видання «Bloomberg» писало, що X є найбільшим джерелом дезінформації. Віцепрезидентка Європейської комісії Віра Йоурова тоді заявляла, що платформи повинні боротися з дезінформацією напередодні національних і європейських виборів наступного року.
Більшість основних платформ погодилися працювати з ЄС над добровільним кодексом поведінки, метою якого є встановлення галузевих стандартів для перевірки.
«X, який більше не перебуває під кодексом, є платформою з найбільшим відсотком публікацій з неправдивою інформацією або дезінформацією»
— сказала Йоурова.
Вона зауважувала, що сплеск російської дезінформації був особливо гострим у Словаччині напередодні парламентських виборів 30 вересня.
Після нападу ХАМАС на Ізраїль ЄС розслідує справу щодо можливого поширення терористичного й насильницького контенту та мови ненависті в Х.
ЄС звернувся з офіційним запитом на інформацію, щоб визначити, чи відповідає платформа Закону про цифрові послуги.
Після цього виконавча директорка X Лінда Яккаріно заявила, що платформа видалила сотні облікових записів, афілійованих з ХАМАС, і вжила заходів, щоб видалити або виділити спеціальними позначками інформацію про напад.
Неможливість поскаржитися на дезінформацію про вибори
За даними дослідницької організації «Reset.Tech Australia», яку цитує Reuters, у вересні в X вимкнули функцію скарги на дезінформацію про вибори.
Функцію запровадили у 2022 році. Завдяки їй користувачі могли повідомляти про оманливі політичні публікації. Тепер вона доступна лише для користувачів з ЄС. Однак скарги щодо пропагування насильства чи ворожнечі, досі доступні по світу.
Дослідники зауважили, що функцію видалили напередодні референдуму в Австралії про зміни конституції щодо створення дорадчого органу корінного населення при парламенті (це покращило б ситуацію з правами корінних народів. Через тривалі наслідки колонізації та гноблення корінні жителі є вразливими до дискримінації та поганого поводження, а також позбавлені можливості брати участь у процесах, які впливають на їхні права. Створення дорадчого органу при парламенті мало б покращити ситуацію — прим. ред.), а також напередодні виборів у США 2024 року.
Twitter Blue і дезінформація
Журнал «Foreign Policy» пише, що через хаотичне запровадження сервісу підписки Twitter Blue з’явилася хвиля фейкових акаунтів із синіми галочками.
Газета «The New York Times» повідомила , що протягом 24 годин після того, як Twitter змінив правила, принаймні 11 нових облікових записів із синіми галочками почали видавати себе за департамент поліції Лос-Анджелеса.
Акаунти Twitter Blue поширюють фейкові новини, наприклад, історії про видалення органів у людей в Україні та використання зброї, призначеної для України, під час протестів у Франції.
«Нова система Twitter Blue не тільки посилює повідомлення на платформі, але й використовує те, що багато користувачів досі сприймають як систему перевірки, щоб створити ілюзію правдивості»
— пише видання.
У квітні 2023 року X також вніс зміни до правил приналежності до уряду, видаливши позначки з державних або афілійованих торгових точок і припинивши систему фільтрації видимості, яка раніше гарантувала, що торгові точки не будуть рекомендовані або розширені.
X тепер алгоритмічно просуває пов’язані з державою медіа, зокрема акаунти пропагандистських медіа Китаю, Росії та Ірану.
Також газета звинувачує X у виконанні сотні державних розпоряджень щодо цензури або стеження за користувачами в Туреччині та Індії.
«X давно є джерелом інформації для журналістів, а також джерелом новин і поточних подій для більшості користувачів. Однак Маск, схоже, руйнує основи успіху платформи та руйнує те, що робить соцмедіа стійкими до інформаційної війни», — зауважує Foreign Policy.
Маск і Україна
Ілон Маск неодноразово робив заяви щодо війни Росії проти України. Наприклад, на онлайн-дискусії в X він заявив: «Нам потрібно відновити нормальні відносини з Росією», і назвав війну «безнадійною ситуацією».
У квітні Маск відмовився видаляти допис заступника голови Ради Безпеки РФ Дмітрія Медведєва у X про те, що «Україна зникне». Тоді користувачі звинуватили Маска в тому, що той «не виконує санкції» щодо Росії.
У червні X обмежив акаунти українців, які розповідали про підрив Каховської ГЕС. Такі публікації стали невидимими для іноземної аудиторії: дописи не зʼявлялися у стрічці, а самі акаунти було складно знайти.
Як зауважує Media Sapiens, частина облікових записів українців отримали тег «sensitive content» («чутливий контент»), який прихований у налаштуваннях і має статус «за замовчуванням».
Маск водночас опублікував випуск відеоблогу колишнього ведучого Fox News Такера Карлсона, який назвав Україну можливою винуватицею підриву Каховської ГЕС.
Відновлення акаунта Дональда Трампа
Акаунт Дональда Трампа у соцмережі заблокували після атаки його прихильників на Капітолій 6 січня 2021 року. Це зробили через побоювання, що колишній президент США буде використовувати соцмережу для підбурювання до насильства.
У листопаді минулого року Ілон Маск влаштував опитування, чи варто розблокувати аккаунт Трампа. 51,8% проголосували «за». За кілька годин до того Маск написав, що відновив акаунти кількох забанених раніше користувачів, але стосовно Трампа рішення ще немає.
Наразі акаунт Дональда Трампа видимий для користувачів. Однак сам експрезидент не оновлює його, бо після блокування перейшов у власну соцмережу «Truth Social».