Підтримати своїх: як гаряча лінія «Східного Варіанта» інформаційно допомагає українцям в окупації?

Authors:
«Східний Варіант»
Підтримати своїх: як гаряча лінія «Східного Варіанта» інформаційно допомагає українцям в окупації?

Команда онлайн-медіа «Східний Варіант» у лютому запустила гарячу лінію «HelpPrint» для українців на прифронтових і тимчасово окупованих територіях, які потребують підтримки, допомоги або необхідної інформації. Гаряча лінія забезпечена сучасними засобами комунікації, зокрема основними месенджерами: Telegram, WhatsApp, Signal, Viber і Skype. 

Координаторка гарячої лінії Валерія Круподеря розповідає, що основне її завдання — скерувати людину до профільної служби або волонтерської організації та надати розуміння того, що команді цінне її звернення. Іноді після запиту редакція пише статтю, оскільки деякі питання потребують широкого обговорення з експертами. Онлайн-медіа «Східний Варіант» має сайт-дзеркало, який обходить блокування росіян, тому кожна стаття доступна українцям на ТОТ.

Які запити надсилають українці з тимчасово окупованих територій?

«Я чекаю, коли українська влада повернеться, тому не роблю російський паспорт», —  звернувся запитувач у чат-бот гарячої лінії. 

Українців на ТОТ серйозно хвилює проблема примусової паспортизації, яку проводять російські загарбники. 

Євген (ім'я змінено з міркувань безпеки — ред.) живе на тимчасово окупованій території Сходу України з 2014 року. Чоловік прагне уникнути отримання російського паспорта й хоче дізнатися, чи це можливо зараз у тих умовах, коли українцям доводиться оформлювати в окупації паспорт РФ хоча б заради того, аби отримувати базові медичні послуги. 

Редакція взяла в роботу цей запит і разом із правозахисниками зробила матеріал, у якому головний акцент був на тому, що українці на ТОТ — жертви. Тож головне завдання наших людей в окупації — вижити. Тобто станом на зараз в українському законодавстві не прописана відповідальність за отримання російського паспорта на ТОТ. Координаторка прокомунікувала із запитувачем щодо цієї теми та побажала берегти себе.

Також українці шукають варіанти виїзду з тимчасово окупованих територій України. 

«Я хочу виїхати з окупації, але в мене немає коштів на дорогу», — поширений запит у чат-бот «HelpPrint».

До українців на тимчасово окупованих територіях не потрапляє інформація щодо можливості евакуації під наглядом українських волонтерів. І цю ситуацію потрібно виправляти, адже наші люди мають бути впевнені, що вони потрібні на підконтрольних територіях України. Звісно, оперативна реакція на запити евакуації з ТОТ з боку держави теж має бути задіяна. Не секрет, що рішення щодо виїзду дається людям важко, тому якщо такі запити з’являються, їх не можна пропускати.

Команда гарячої лінії підтримує зв’язок із волонтерською організацією «Helping to Leave», яка допомагає евакуйовувати українців із тимчасово окупованих територій і територій РФ. Людей, що цікавляться виїздом на вільну територію України, скеровують у чат-бот «Helping to Leave». Організація запевняє, що евакуація є безплатною. Після виїзду «Helping to Leave» допомагають українцям отримати тимчасове житло, психологічну або медичну допомогу та оформлювати всі потрібні довідки для виплат.

Теплі слова й інформаційна допомога, що надалі сприяє вирішенню питань українців на ТОТ, — це прості, але такі важливі кроки, аби простягнути руку туди, де вже давно відсутня українська підтримка фізично. 

«Весь час чекаю, що по мене прийдуть»

Люди на тимчасово окупованих територіях часто питають про українську пенсію. Наприклад, чи збережеться їхня пенсія до деокупації, або як пройти відеоідентифікацію для продовження нарахування пенсії. Одне зі звернень від українки на тимчасово окупованій території виглядало так:

«Підкажіть, чи дійсно мої гроші не зникнуть, поки ми дочекаємось ЗСУ? Родич звертався до банку щодо мого питання ще торік. Йому відповіли, що пенсійні гроші будуть накопичуватись. Я трохи заспокоїлась. Одній мені складно розібратися в цій темі, а надійної людини, яка підкаже і не напише на мене донос за проукраїнську позицію, поряд немає. От весь час чекаю, що по мене прийдуть і заарештують».

Такі звернення на гарячу лінію —  не рідкість. На ТОТ українські пенсіонери часто змушені шукати відповіді на свої запитання самостійно. Окрім того, пошук відповідей відбувається в умовах реальної небезпеки для життя, тож завдання українців на вільній території країни — якомога безпечніше передати актуальну інформацію щодо питань, які хвилюють наших громадян в окупації. 

За словами юриста громадської організації «Донбас SOS» Михайла Фоменка, для безпечного проходження пенсійних процедур на тимчасово окупованих територіях можна використовувати віртуальні приватні мережі (VPN), оскільки доступ до українських сайтів заблокований. Однак, з досвіду громадської організації «Донбас SOS», не було зафіксовано серйозних проблем із безпекою. Але, звісно, слід уникати передачі особистих даних працівникам окупаційної адміністрації. 

Як безпечно спілкуватися з українцями на ТОТ?

Важливо дбати про безпеку українців на окупованих територіях, тому для комунікації краще обирати месенджери з високим рівнем шифрування. Наприклад, це може бути Signal або Whatsapp.

Також у месенджерах бажано налаштувати автоматичне видалення повідомлень. Зокрема, листування, що зникає, у Telegram доступне тільки в «Секретних чатах». У Telegram для створення такого чату необхідно натиснути в правому нижньому кутку «Написати» (знак у вигляді ручки); обрати опцію «Новий секретний чат»; обрати користувача, з яким хочете створити бесіду; натиснути знак меню у вигляді трьох вертикальних крапок у правому верхньому кутку екрана; обрати «Встановити таймер зникаючих повідомлень».

Аби налаштувати режим «Зникнення повідомлень» у Signal, необхідно: відкрити чат з обраним користувачем; натиснути на знак меню у вигляді трьох вертикальних крапок у правому верхньому кутку екрана; натиснути «Зникнення повідомлень»; встановити потрібний час. У Signal можна обрати серед варіантів певний час або встановити свій проміжок.

У WhatsApp також є функція зникаючих повідомлень. Для її активації необхідно: відкрити потрібний чат; натиснути на знак меню у вигляді трьох вертикальних крапок у правому верхньому кутку екрана; далі натиснути «Тимчасові повідомлення»; обрати потрібний час, після якого повідомлення зникнуть. Якщо користувач не прочитав повідомлення протягом встановленого часу, воно все одно зникне.

Сьогодні потрібно розбудовувати міст між тимчасово окупованими та підконтрольними Україні територіями, аби українці в окупації відчували, що вони нам важливі та потрібні. Для цього підтримка безпечного зв’язку вкрай необхідна. 

Як звернутися на гарячу лінію?