Сила, що живить «Азов». Що таке «Струм» і як він забезпечує фінансову підтримку бригади?
14 жовтня на офіційних сторінках Азов.One з’явилася публікація про запуск платформи «Струм». Ця ідея була в розробці понад рік. Ініціатори проєкту пояснюють, що «Струм» — це підписка на щомісячну допомогу бригаді. Всім нам відомі кадри ефективної роботи бригади «Азов» з фронту. Тепер кожен може подякувати за них у форматі, подібному до підписок на серіали та фільми на Netflix, Disney+ чи Megogo.
Свідомі розповідають про те, що це за ініціатива і як завдяки підписці на «Струм» можна регулярно допомагати «Азову».
Як працює проєкт «Струм»?
«Струм» — це портал, на якому можна оформити підписку на донати для 12-ї бригади НГУ «Азов». Підписка дає змогу налаштувати та змінювати щомісячну суму донатів для нагальних потреб бригади: автівки, дрони, бензин, шини та десятки найменувань іншого спорядження, що є розхідними матеріалами на полі бою. Закривати потреби кожним новим збором стало надто довго. Від моменту запиту до прибуття на фронт можуть пройти тижні та місяці. За цей час картина війни кардинально змінюється, відповідно й потреби військових на передовій теж.
Підписка на «струм» має виправити цю проблему. Подібно IT-компаніям, «Азов» планує створити стабільний потік донатів, який дасть свого роду «фінансову подушку» в найбільш нестабільні моменти. Водночас це дає змогу і громадянам планувати свій бюджет донатів щомісяця. Це створює стабільнішу систему, без потреби створювати банки-підсилення чи поширювати збори в будь-який можливий спосіб.
«З кожним місяцем збирати гроші в малих зборах стає все складніше. Постійно потрібно вигадувати щось нове. В якийсь момент, часу та зусиль, які йдуть на вигадування креативу, стало непомірно багато. Коли військові приходять і кажуть, що потрібні дрони, то вони були потрібні ще на вчора. Так і зʼявилась ідея підписки для бригади. Основою ідеї було збирати гроші системно, не привʼязуючись до конкретної потреби чи кампанії. Підписка дасть бригаді можливість планувати роботу та закупки наперед», — ділиться ініціатор ідеї Дмитро Горшков.
Зріст кількості донатів зазвичай повʼязується з обстрілами чи негативними подіями в країні, кажуть ініціатори проєкту. Українці таким чином конвертують гнів в допомогу армії. Це є чудовим виявом солідарності, втім на такому ґрунті складно будувати довготермінові плани та стратегії. Це друга проблема, яку повинен виправити «Струм».
Платформа створена для того, щоб максимально згладжувати «графіки» донатів цивільного населення. Це дає змогу військовим будувати плани закупок на тижні вперед.
Чим цей проєкт унікальний? У чому різниця між підпискою на «Струм» та підпискою в Монобанк?
Підписка «Азову» повинна виділятись. На жаль, бригада впродовж довгого часу відчуває нестачу багатьох озброєнь та спорядження через численні причини. На такому фоні потрібно бути особливим. Необхідно створювати власний бренд. Війна вивела саме волонтерство на якісно інший рівень. Організатори зборів, фонди та навіть самі військові використовують якісні дизайни, комунікаційні та маркетингові стратегії задля просування допомоги війську. Для цього «Струм» змушений будувати якісні комунікаційні підходи та «виділятись» серед сотень. Хороша ідея не існуватиме без правильного дизайну та комунікаційної стратегії, що створюватиме емоції.
«Мілітарні комунікації почали працювати за правилами маркетингового світу. Кожен підрозділ намагається створити свою ідеологію та цінність. Ми всі працюємо на спільну перемогу, але конкуренція між підрозділами також існує — зокрема, за увагу, рекрутів. Ми б могли створити “Підписку на перемогу” для “Азову”. Чи це приваблюватиме увагу людей? Ймовірно, — ні. Люди — емоційні створіння і приймають рішення так само імпульсивно. Звісно, ми створюємо крутий продукт, який є “інвестицією в перемогу”. Втім, це треба було загорнути в унікальну форму, яка викликала б ефект “Вау”», — розказує Ярослав Огоцький, творець комунікаційних підходів «Струму».
«Ми використовуємо червоний колір в дизайні “Струму”, щоб одразу привертати увагу. В соцмережах йде боротьба за три секунди концентрації людини. До того ж інших зборів у соцмережах мільйони. Тому підписка потребувала візуального креативу. Червоний колір зазвичай не використовують жодні компанії, фонди та інші. Тому наш вибір впав на нього. Також підписка повинна бути правильно прокомунікованою. Звісно, в багатьох фондів є подібні сервіси. Навіть в бригади було щось подібне до підписки. Але чомусь люди не часто підписувались. Увагу потрібно вихоплювати, а потім доносити важливість», — розповідає про візуал Микита Малишев, головний дизайнер проєкту.
Айдентика проєкту є досить прямою.
«Струм» живить «Азов». «Струм» обʼєднує людей в систему та ціле, що утворює певну силу. Постійно приєднуючись до підписки, люди збільшують «Струм» бригади.
Це відображається і на реферальній системі програми. Приєднуючи своїх друзів, кожен донатер може бачити мережу, що шириться та зростає. Мережу енергії, що вбиватиме ворога.
«Соціальна відповідальність є основною частиною цього проєкту. Але ми розуміємо, що, на жаль, користувачам необхідно давати щось, щоб залучати їх до донатів. Тому працюємо над тим, аби довготривалі власники підписок або донатери з великими реферальними мережами мали певні переваги. Розростання своєї мережі через підключення друзів — це класно. Ти можеш бачити, наскільки збільшились кошти в “Азові” завдяки тобі. Але в майбутньому ми плануємо і додаткові винагороди. На жаль, зараз конкретними деталями поділитись не можемо, але це є однією із задач в розвитку проєкту також», — розповідає Сергій Тодосан, військовослужбовець «Азову» і маркетолог проєкту.
Окрім комунікаційних підходів, існують і більш тривіальні причини створення окремої платформи для підписок. Функціонал вже наявних майданчиків є доволі обмеженим. Бригаді ж було потрібне універсальне рішення, що охопило б максимум аудиторії. Український «ринок донатів» великий, але не безмежний. Підписка працює через платформу «Stripe», яка є дуже популярною на Заході. Залучати кошти для діяльності бригади команда проєкту планує і серед іноземців. Це є наступною ціллю, яку ставить перед собою команда «Струму».
Stripe має неабияку довіру на Заході. Це мільярдна компанія, відома у всьому світі. Коли будь-яка людина з умовної Франції чи Америки потрапить на check-out і побачить логотип Stripe, для неї це буде знаком довіри,
— додає Дмитро Горшков.
Як «Струм» перетворився в силу, що живить «Азов»?
Від моменту запуску підписки пройшло менш як місяць. «Струм» планує розвиватись далі. До підписки додаватиметься новий функціонал та комунікаційні стратегії. Донатів завжди недостатньо, тому підтримка завжди мусить ставати більшою — пояснює команда проєкту.
«Я не вірю, що є достатньо. В ідеалі хотілось би бачити кожного військовослужбовця з приладом нічного бачення, попри його тип роботи. З найкращими “обвісами” та автоматами. Це б значно покращувало їхнє становище на полі бою проти ворога. Втім, зараз це лише далека мрія. Я не знаю, в кого зараз взагалі достатній рівень укомплектування усім. Навіть Штати, які витрачають більше на армію, аніж девʼять інших країн разом взятих, не є максимально забезпеченими. А це феноменальний потік коштів в трильйони доларів. В нас йде інтенсивна фаза війни з активним просуванням на фронті. Тому постійно потрібні нові ініціативи та більша кількість донатів, аби хоч на якийсь відсоток забезпечувати потреби війська. Коли ми бачитимемо, що ми вийшли на інший рівень залучення коштів, ми будемо цілитись і на закупівлю техніки. Для цього потрібні масштабування та популяризація. Попереду ще багато роботи», — додає Сергій
Мій меседж до людей, які це зараз читають. Ми відкриті до консультацій та залучення вас у проєкт, якщо ви маєте досвідом в побудові комунікацій за кордоном та розбудові подібних платформ. В United24 була вкладена колосальна робота сотень людей. В Азов.One поки нема такого людського ресурсу. Тому нам потрібні ваші ідеї та інсайти того, як виходити на закордонну аудиторію,
— підсумовує Ярослав.