Підсумки: корупція. Катерина Риженко

Підсумки: корупція. Катерина Риженко

Четвертий рік поспіль онлайн-медіа «Свідомі» в кінці грудня проводить підсумкові етери, на яких говорить про те, що змінилося в Україні за рік у різних сферах: військо, культура, медицина, освіта, суди та сфера політики. 

Цього разу головні події 2023 року в діяльності антикорупційних органів ми обговорили з Катериною Риженко — заступницею виконавчого директора «Transparency International Ukraine».

Головні підсумки і новини 2023 року 

Відкриття переговорів про вступ України в ЄС стало визначальним не тільки для держави. Європейська Рада відмітила успішність реформ, зокрема в антикорупційній сфері. Однак це лише початок на шляху.

У межах євроінтеграції — Україна вже відновила та відкрила декларації, ухвалила багато законопроєктів у судовій та антикорупційній сферах. Дані загалом повертаються у публічний простір.

Зростання кількості викритих випадків корупції — досягнення чи провал

За останні чотири роки діяльності антикорупційного суду винесено понад 150 вироків. Це свідчить про ефективність органів антикорупційної системи. Така динаміка, зокрема викриті справи у 2023 році, дає громадянському суспільству можливість спостерігати та контролювати ці справи. 

Менша кількість справ, відкритих раніше, не означала відсутність корупції. Зараз суспільство має зрозуміти, що такі злочини не залишаються невидимими, а уникнути відповідальності неможливо.

Міжнародні партнери і боротьба з корупцією в Україні

Закордонні партнери та експерти сьогодні краще розуміють ситуацію зсередини та відчувають настрої українського суспільства. У парламенті вже не можуть ухвалити норми, які за різного трактування дозволять ухилятися від закону.

Звіти Єврокомісії щодо реформ в Україні, їхні обʼєм і деталі свідчать про те, що з кожним разом ухвалити «зручне» законодавство буде важче. Рекомендації від Білого Дому США, ЄС, Єврокомісії Міжнародного валютного фонду та інші містять ті самі очікування, про які громадські організації та експерти в Україні говорять не один рік. Ми з нашими партнерами дивимося на шлях реформ в Україні в одному напрямку.

Щодо допомоги — варто розділяти фінансову і військову допомогу. Євроінтеграція та макрофінансова підтримка залежатиме від нашої швидкості ухвалення реформ. Допомога війську від таких речей не має залежати.

Інституційна спроможність антикорупційних органів

Ефективність Вищого антикорупційного суду, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства з питань запобігання корупції, Спеціальної антикорупційної прокуратури та Агентства з розшуку та менеджменту активів порівняно з 2020 роком зросла. 

Органи успішно створені та запущені, вони мають достатньо ресурсів та можливостей як законодавчих, так і практичних. Прогрес відчутний, попри те, що 2.5 роки Україна чекали на керівника САП і ще більше на очільника АРМА.

Робота очільниці голови АРМА Олени Думи

АРМА, створене у 2017 році, — орган, що розшукує та управляє заарештованими активами. Оберт у мільйони гривень, що проходять через агенство, створюють загрозу зловживання. Досягнень і суттєвих змін за час діяльності агентства не було. Хоча і категоричні висновки щодо діяльності нової голови АРМА Олени Думи робити зарано.

Є застереження щодо її аполітичності і незалежності.  Зокрема, в цьому році журналісти опублікували розслідування щодо ексрадника Олени Думи Вадима Грона, який після звільнення приходив в агентство та проводив туди відвідувачів. Його назвали «тіньовим радником» АРМА.

Україна має змінити процедуру конкурсу обрання голови агентства, а також ввести аудит агентства від незалежних експертів, як це передбачено у НАЗК, НАБУ та САП.

Чому до реальних покарань доходить не часто

Розгляд справ топкорупціонерів може тривати роками. Українське кримінальне та процесуальне законодавство потребує вдосконалень, щоб це відбувалося швидше та якісніше.

Антикорупційні органи обмежені у своїх можливостях. В Україні не вистачає суддів, що розглядатимуть ці справи. Величезне навантаження йде на Вищий антикорсуд через довіру до цього органу. Однак така велика кількість справ, яка скеровується до ВАКС, знижує його ефективність. 

Окрім того, деякі справи закінчуються засекреченими угодами з підозрюваними.  Є питання щодо того, скільки людей було притягнуто до реальної відповідальності і скільки справ було закрито за строками.

Як боротися з корупцією на державному та побутовому рівні

Окрім розвитку антикорупційної екосистеми, судової реформи, повернення активів, викликом на наступний рік стане розкрадання на відбудові. 

Україна має визначити на законодавчому рівні рамки моніторингу коштів для відбудови, наприклад, через єдину підзвітну систему таку, як «Dream». 

Вже є перші справи з боку правоохоронних органів. Корупція буде на відбудові, однак Україна має показати, що зможе з цим боротися.

Чимало досягнуто у боротьбі з корупцією на побутовому рівні. Варто памʼятати, що сьогодні ціна за корупцію занадто висока, щоб про це не думати. Поки більшість громадян залучена до оборони України, у нас немає виправдання, щоб не боротися з нею.